klart øl ble uklart etter et par uker til på fatet

hei
Vi i Wäsche-Sprudler Brauereien brygget en pils, lot den stå 4 uker i primærgjæring og lagret den så på fat i en mnd, de første tre ukene på 12 grader, så den siste uka på 5-6 grader. Den første lagringsuka tappet vi fra fatet noen ganger, og ølet var utrolig klart og fint. Etter andre lagringsuka tappet vi på flasker som vi deltok i flaskekonkurransen med, og vi fikk også her kommentarer på at ølet var klart. Da vi skulle teste ølet rett før vi skulle dra det med oss til NM og stille i PF klassen, var ølet blitt uklart! Smaksmessig synes vi også at det hadde forringet seg noe, selv om det var fullt drikkbart og høstet en del godord på NM.

Hva kan ha skjedd her?
 
Ivar M. skrev:
Da vi skulle teste ølet rett før vi skulle dra det med oss til NM og stille i PF klassen, var ølet blitt uklart!

Hadde dere rørt på fatet før dere fikk tappet dette uklare øl? Jeg har selv opplevd slikt pga en infeksjon i ølfilteret. Ølet var helt kristalklart etter filtreringen, men filteret hadde vært brukt en gang før og vi fikk nok ikke drept alle små krabater som huset i det... Du derimot har ikke filtrert ølet.
 
Hvist dere flyttet eller bevegde på fatet før dere tappet, kan det hende att dere ristet opp bunnfallet som har lagt seg rundt bunnen av fatet.
Når man er ny med fat er det nokk en del som tror att man tapper ut alt bunnfalle ved den første glasset, å når man så får klart øl, er det ikke mer bunnfall på fatet.
Men når du tapper, vil du bare suge med bunnfallet som ligger noen cm. rundt stigrøret (stortsett kunn i denn lille gropen i bunnen av fatet.) Dermed vil ølet kunne bli uklart hvist du beveger på fatet, å rister dette opp igjen.
Det jeg bruker å gjøre når jeg skal ta med meg et fat, er å koble en slange mellom to fat, å tappe over det ferdig klarede ølet på ett nytt fat uten bunnfall.
 
takk for svar. Og godt tips det med å bytte fat, Steinarja!
Ølet ble kun bært opp fra kjelleren, så forsiktig som mulig. Jeg vet ikke om disse bevegelsene kan ha vært nok til å skake opp så mye bunnfall. Når du nevnte det med filteret, Ed, så kom jeg til å tenke på om infeksjonen kan starte ved ventil ut? Altså det ble tappet et par ganger fra fatet uten av ventilen ble ordentlig rengjort i mellomtiden. Jeg trodde imidlertid at trykket utover ville hindre dette. Verre er det vel om det kommer øl ut inn-ventilen som følge av trykkforskjell.
 
Tilbake
Topp