Klassiske britiske Amber eller Red Ale

Klassiske britiske Amber eller Red Ale

Hei, jeg har forsøgt mig på denne øl type i nesten et år og jeg er desværre ikke kommet fremt til en «perfekt» øl endnu.

Jeg har forgæves forsøgt at finde litteratur på denne type, men jeg er ikke støt på en bok der beskriver den godt nok.

  • Er der nogle der har lyst til å hjelpe meg på rette vei med en oppskrift?
  • Findes der en grund oppskrift på Klassiske britiske Amber eller Red Ale, da ville jeg evt. kunne justere efter denne?

Mit ønske og endelige mål.
Type: Red Ale variant
Alkoholprocent: ca 5-6%
Farve: Rødbrun
Duft: Tæt maltkarakter, frugtig og aromatisk
Smag: Frugt og et krydret indslag af Amarillo
Humle: Amarillo
Malt: Bygmalt

Dette øl passer godt til smørrebrød med sild, røyket laks specielt i desember måned.
 
Amarillo som tomas ønsker å bruke gir vel heller ikke akkurat en typisk britisk red ale :)
 
Har smalt Kniksen, men den treffer ikke mit mål helt. Det er en dejlig øl for al del!

Jeg er ude efter maltbasen i den ovennævte type. Den giver en helt speciel smak. Den et lidt vanskelig å forklare. Den har en metallisk-lignende smak og fornemmelse. Dog uden at det er fejl, tværtimod er det der gjør øllet så bra
 
Jeg skjønner ikke helt hvilken øltype du egentlig tenker på. Det er ikke irish red du mener? Som f.eks. O'Hara's Irish Red Ale? Det kunne kanskje passe til beskrivelsen din - minus den amerikanske humla, selvfølgelig. Hvis det er et engelsk øl, er det vel helst en eller annen variant av pale ale/bitter.

Jeg har en lignende håpløs jakt gående sjøl, på mine drømmers Irish Red. Antakelig finnes den ikke i virkeligheten:).

"Det umulige ølet" burde være en egen stilkategori:p.
 
@Finn Berger vet ikke om det er Britisk, Irsk eller en Skotsk, det er derfor jeg søger og søger, jeg leder efter litteratur i tillæg. Men endnu har jeg ikke fundet noget..

Det kan være en Irish red, har ikke fået brygget en slik endnu
 
Jeg antar at utgangspunktet for din søken må være et øl du har drukket? Det ville jo hjelpe.

Det finnes ikke litteratur på "English red"/"English amber", tror jeg. Jeg har aldri hørt om disse som øltyper, men det kan jo ha vært brukt som beskrivelse/navn på et spesielt øl du har kjøpt? I så fall ville jeg gjette på at det har vært et amerikansk øl.
 
Ja, jeg fik en øl i London for en del år siden, jeg skrev noter om den og det stykke papir er selvsagt gået i stykker, den del der er borte havde selvfølgelig navnet på. Den eneste der minder om den er Ravnsborg rød fra Nørrebro bryghus. Det er stort set det samme jeg har skrevet på min note dog ikke humle delen. Derfor er mit "mål" identisk med Ranvsborg Rød. Der findes helt bestemt andre øl der minder om denne ovenstående øl, men jeg har endnu ikke smagt de.
Jeg har kontaktet Nørrebro Bryghus, men de har endnu ikke svaret og jeg respekterer at de ikke har. De danske bryggerier deler ikke ud af kommersielle opskrifter som en del av de norske heldigvis gjør :)
 
Ja, det blir vel litt som du sier, en Irish Red med amerikansk Amarillo
litt som Brewdog 5 A.M.
 
Ser brewdog 5 A.M Saint på polets netside. Skal købe et par stykker og smake den. De har beskrevet råvarene:
Maris Otter Pale Ale Malt, Caramalt, Munich Malt, gjær, vann og Motoeka Amarillo humle. Måske kunne de sættes sammen til en oppskrift :) Har ikke tjekket om det findes en opskrift/clone på denne på nettet. Skal lede senere...
 
Har drukket en Amber ale på pub i Lancaster, såvidt jeg skjønte fra et lokalt bryggeri. Kranene var merket med "Pale", "Amber" og "Brown", tror jeg det var. Men det er vel neppe å regne som en egen øltype - det bare beskriver fargen. Av type er det vel en bitter, vil jeg tro. Eller antakelig "best bitter", om vi holder oss til øltype-kartet. Terreng og kart stemmer vel ikke alltid helt overens når det gjelder engelske øl?
 
Tilbake
Topp