Klør etter corneliusfat, et par spørsmål såklart.

Eg også klør etter Corneliusfat, og eg har trudd att co2 flaske var einaste løsningen, dette med sodastream har eg nok ikkje fått med meg. Setter dere dei små flaskene rett på eit Corneliusfat, og så holder ei slik til 6 fat. Slepper dere regulator også då, eller kjøper dere Sodastreamer maskin som øllet må gjennom?

Har ikke prøvd å kjøre ølet gjennom sodastream maskinen. Kan tenke meg at det blir bare skum. Jeg kjøpte en regulator til sveiseapparat på Tools til 700 kr. Den gikk rett på gjengene til slangen på brannslukkingsapparatet. Har ikke kuttet stigerøret og det funker helt optimalt for meg. Det eneste jeg skal gjøre er å bytte manometeret som viser liter/min. til et som viser Bar. Litt lettere å justere til riktig trykk.

Lykke til!

Tav skrev:
Eg også klør etter Corneliusfat, og eg har trudd att CO₂ flaske var einaste løsningen, dette med sodastream har eg nok ikkje fått med meg. Setter dere dei små flaskene rett på eit Corneliusfat, og så holder ei slik til 6 fat. Slepper dere regulator også då, eller kjøper dere Sodastreamer maskin som øllet må gjennom?

Du trenger regulator også. Jeg har sodastream flasken koblet til to cornelius fat samtidig. Trur det holder til 7-8 fat.

Rutof skrev:
Jeg bruker sodastream 425g de varer ca. 6 fat. Da karbonerer jeg med sukker og ikke CO₂. Jeg bruker sodastream flasker fordi de er enkle å få tak i. 94 kroner hos Clas ohlsen. Du får de også hos lefdal, Expert,Elkjøp, kitchen og jernia.

Har du artikkelnummer eller evt link? Finner ikke dette på nettsiden til clas ohlson, og forsåvidt heller ikke på expert sine sider. Kan hende dette er noe som kun fungerer over disk?

Ruben D skrev:
Rutof skrev:
Jeg bruker sodastream 425g de varer ca. 6 fat. Da karbonerer jeg med sukker og ikke CO₂. Jeg bruker sodastream flasker fordi de er enkle å få tak i. 94 kroner hos Clas ohlsen. Du får de også hos lefdal, Expert,Elkjøp, kitchen og jernia.

Har du artikkelnummer eller evt link? Finner ikke dette på nettsiden til clas ohlson, og forsåvidt heller ikke på expert sine sider. Kan hende dette er noe som kun fungerer over disk?

Kjøpte her ifra. Billig og rask levering.

Med denne følger med tilkobling til cornelius fat og gass slane

http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=741&products_id=14437
Og du trenger en slik.

http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=741&products_id=14253

Det er kanskje et poeng å nevne at ut over selve Sodastream-flaska trenger man også en overgang til regulator. Slik "trapetz"-overgang selges bl.a. hos Vin og Bar til rett under 300 kr (+ frakt, dessverre, om man er avhengig av dét). Humlegården i Sverige har dem visst også i en liknende utgave, men er en del dyrere.

Har kjøpt meg cornelius fat, sodastream flasker , miniregulator og overgang til soda gjenger.

Siden det ikke er stengeventil på 425g flaskene går jeg ut fra at jeg må skru overgangen godt fast i regulatoren , skru ned/av regulatoren ( justerskruen helt ut ) og skru alt på samtidig ?

Kjøpte ekstra o ringer til overgangen , men lurer på at det skal være en mindre oring på stussen til regulatoren , for når jeg prøver skru på regulatoren lekker d voldsomt ( tror d er mellom regulator og overgang )

Har kjøpt meg cornelius fat, sodastream flasker , miniregulator og overgang til soda gjenger.

Siden det ikke er stengeventil på 425g flaskene går jeg ut fra at jeg må skru overgangen godt fast i regulatoren , skru ned/av regulatoren ( justerskruen helt ut ) og skru alt på samtidig ?

Kjøpte ekstra o ringer til overgangen , men lurer på at det skal være en mindre oring på stussen til regulatoren , for når jeg prøver skru på regulatoren lekker d voldsomt ( tror d er mellom regulator og overgang )
Stemmer, monter overgang på regulator først. Pleier å følge med pakning med regulator, vanligvis i et ganske hardt materiale. De vil nok funke bedre enn o-ring.

Stemmer, monter overgang på regulator først. Pleier å følge med pakning med regulator, vanligvis i et ganske hardt materiale. De vil nok funke bedre enn o-ring.

Takk for info
Altså 2 tettinger ( 1 stor oring til overgangen, og 1 plast tetting på stussen til regulator )

Har forøvrig hørt at bryggerienes pant for co2 flasker er 300kr , så det kan være mulig å kjøpe flasker hos et skjenkested .

Tilbake
Topp