Klumpete 380-starter?

Noen som har opplevd dette før? Topphøstet 380.

Har funnet lite på veven.

Kjenner med en gang jeg har lite lyst til å bruke den men får se hvordan det går.

Mener å minnes at den oppførte seg sånn, ja. Minte litt om sånne landskap med snøvær inne i plastbobler fylt med vann som fantes i min barndom (og kanskje ennå for alt jeg vet?)

Mener å minnes at starteren så ut som et skikkelig snøvær med digre snøkjerringer, og resultatet var ikke myk fin krem.

Ikke sant. Hiver denne gjæren etter brygget i morgen, tester en ny pakke og ser hva som skjer etter en høsting da. Skjer det igjen og resultatet ikke ble bra så blir det dyrt å brygge hefe's.

Det ble to poster som skulle vært en. Skjønner ikke helt det der.

For ordens skyld så var det gjæren som kom ut av starteren som ikke var kremaktig. Ølet ble ikke så gæernt. (Men jeg fikk ikke den nelliken jeg var ute etter.)

Nei ser for meg at det meste bunnfeller og tar med seg mye av godsmakene. Menmen, vi får nå se, bare dølt å bruke opp et kjøleskap på noe som ikke helt blir som tiltenkt, med mindre det av en eller annen grunn skulle bli knallbra.

Jeg brukte den til tre brygg, en weiss, en dunkelweizen og en roggenweizen. Weissbier'en gjæret litt dårlig ut, men de andre var normale. Bortsett fra den obligatoriske fusel'en:confused: var de riktig gode. (Jr. kjenner ikke det der, og drikker gjerne både roggen- og dunkelweizen'en.)

Nå kom jeg på noe. Klarte å dosere litt mer enn jeg følte jeg burde, gjærnæring oppi starteren. Det er forsåvidt eneste veldig unormale jeg kan komme på som gjæren har fått opplevd, bortsett fra å bli satt i kjøleskap etter starteren.

Har sendt mail til WL og spurt om greia, for dette har jeg aldri sett før.

Denne burde egentlig helles ut, men har lite i øleskapet så tapper den..

Den ble ikke slik som 380 skal bli. Fenolene er så og si borte, utrolig døll øl.

Karbonert for en stund siden. Kunne like så greit brukt wb-06 på denne. Smaker nesten helt likt, dørgende kjedelig. Gjæret på 20 dog for å se hva 380 ville gjort der. Har fikset meg en ny pakke 380.

Tilbake
Topp