Knusing av epler

Tariq

Norbrygg-medlem
Hvordan knuser folk eplene ifm brygging av cider? I fjor presset vi 40-50l på en meget vellykket hjemmelaget eplepresse, mens knusingen ble gjort manuelt i en stor murebøtte med 2"x4" plank. Jeg har sett ulike DIY håndsveivede tromler for knusing, og andre som bruker kjøpte motordrevnekverner. Hvor får man kjøpt slike? Og jeg vil gjerne se noen gode DIY-løsninger. Jeg bygger gjerne, enten det er i tre eller metall.
 
Jeg har ingen ferdig løsning, men jeg har kjøpt inn deler for å bygge noe jeg tror vil virke, men som jeg ikke har hatt tid til å sette sammen enda. I tilfellet det er til hjelp, kan jeg forklare hva jeg har tenkt: Jeg tar et kjevle som jeg har fjernet håndtaket på, slik at bare selve rullen er igjen. I den forborer jeg en mengde hull til rustfrie skruer som skrus langt nok inn til at de sitter godt, men kort nok til at skruene stikker noe ut. Så tar jeg en malingsblander/-visp og kapper av vispdelen, slik at bare den heksagonale stanga er igjen. Den tres gjennom senterhullet av rullen, der pinnen mellom kjevlehåndtakene opprinnelig gikk, og limes fast med kopiøse mengder Tec-7 slik at noe av stanga stikker ut på begge sider. På den ene siden trenger den bare å stikke langt nok ut til at den kan ligge stabilt på noe, og den andre må være lenger, slik at man også kan feste en drill på den. Deretter bygger jeg en trakt av laminerte hobbyplater, hvor det ombygde kjevlet monteres i bunn av trakta, ikke ulikt hvordan en maltmølle monteres i bunn av en tilsvarende trakt. Så må det lages noe mikkmakk så den står stabilt på en bøtte, og slik at en drill helst kan settes fast og settes i gang uten å måtte holdes på plass med håndkraft. Håpet er selvsagt at kjevlemonsteret vil harve opp eplene raskt og effektivt, men hvor godt det faktisk kommer til å virke vil tiden vise.

Hvordan lagde dere eplepressa? Jeg har noen mentale bilder av en egen løsning bestående av et trestativ, en liten plastbalje, en plate, en meskepose og en flaskejekk, men alle detaljene er ikke hundre prosent på plass enda. Siden du sier at deres løsning var meget vellykket, er jeg ganske fysen på litt input.
 
Tilbake
Topp