Kok uten fordamping?

Armas

 
Kanskje et rart spørsmål, men er det mulig å ha en svak rullende kok, nesten helt uten fordamping?

Vi koker i en 100 liters gryte ute i garasjen. I går var det ganske kaldt, men vi fikk kok likevel. Ikke noe voldsomt, men definitivt kok. Det kommer også damp fra gryten, men det er det jo vanskelig å måle hvor mye.

Problemet mitt er at det var ingen forskjell på Sg før kok og etter kok(og)

Spørsmålet mitt blir da om det er mulig å tilføre akkurat så mye energi at vi får en svak kok, men ikke nok til å få god fordamping.
 
Du må måle 5 min etter det har startet å koke..
Før kok er vørteren ikke blandet skikkelig så du får feil målinger...somregel for høy sg..
 
Du må måle 5 min etter det har startet å koke..
Før kok er vørteren ikke blandet skikkelig så du får feil målinger...somregel for høy sg..

SG før kok tror jeg er ganske nøyaktig, den ble målt noen minutter etter hotbreak.
 
Det er vel så enkelt at kok uten fordamping ikke er mulig. Alternativene blir da...
1. Bevegelse i gryten uten skikkelig kok = lite / ingen volumendring = uendret SG/OG
2. Kok i gryten = redusert volum = økt SG/OG = feilmåling ved første eller siste måling
[Edit]
Kok med lokk hvor damp renner tilbake i kjelen kunne ha forklart dette...
 
Koke uten fordampning er ikke mulig, men graden av kok bestemmer hvor mye som fordamper, noe du selv sier.
Ja det er mulig å ha kok uten å ha anbefalt fordampning på minimum 8% prosent (litt avhengig av hvem du spør)
Jeg liker å koke hardt og bruker litt mer energi, imellom 10%-15%
 
Det er vel så enkelt at kok uten fordamping ikke er mulig. Alternativene blir da...
1. Bevegelse i gryten uten skikkelig kok = lite / ingen volumendring = uendret SG/OG
2. Kok i gryten = redusert volum = økt SG/OG = feilmåling ved første eller siste måling
[Edit]
Kok med lokk hvor damp renner tilbake i kjelen kunne ha forklart dette...

Ja, kok med lokk hadde vært en god forklaring. Men vi kokte uten lokk.
Det er mulig vi ikke hadde ordentlig kok. Termometeret på gryta (plassert halvveis mellom bunn og topp) viste 96 grader. To uavhengige termometre, ett digitalt og ett vanlig viste 103-104 grader nær toppen av gryta.
Det boblet, men ikke voldsomt.
Vi klarer å varme isklaldt vann opp til koketemperatur med maks guff på brenneren. Det tok vel ca to timer i går. Da vi kokte hadde vi også brenneren på maks. Hvis den gir nok effekt for å varme vannet opp til kok (eller kanskje bare 96) så klarer den vel også å holde rullende kok?

Det er en del unøyaktigheter her, og det er selvsagt mulig at SG før kok er målt feil. Sannsynligvis en blanding av dårlig/ svak kok og kanskje en liten feilmåling i tillegg. Ser uansett at vi ikke har nok effekt for å fordampe nok veske så vi må nok til med enten isolering av gryten eller en dyppvarmer.

Er det noen som kan si noe om hvor mye ekstra fordamping man vil få fra x kw effekt? Hvis vi har 1-2% fordamping i dag, hvor mye mer vil vi få med en ekstra 800W dyppvarmer?
 
Jeg har avdamping på 7,5% på 110 liter med 6kw,da er vv tanken isolert..

Et bilde og mer info av oppsettet ditt kan hjelpe på å gi deg tips til bedre effekt..
 
Kjøp 2,5kW dyppvarmer. Reguler heller gass ved behov.
Det gjelder for det meste innen brygging. Gå for 'overkill'
 
image.jpeg Jeg ville kjøpt en dyppvarmer på 3kw og satt på en trinnløs effektregulator. Jeg kjøpte en billig fra Korea som hadde en ganske upresis termostat som jeg uansett ikke så noe behov for. Røsket ut denne og satte inn en effektregulator isteden, se bilde. Får kjøpt bra dyppvarmere i Norge også uten regulering, http://www.olbrygging.no/search_result?keywords=Dyppvarmer

Har du ikke effektregulator så kan du vel skru ned på gassen
 
Sist redigert:
Vist du brukte 2 timer fra 15 grader til kok på 100 liter skulle det tilsi at du får 5kw ut av brenneren din overført til vannet,, hadde dere mindre vann så er effekten dårligere..

Litt i minste laget..
 
Ja effekten er i minste laget, men vi har nå alltid fått en ok kok og en viss fordamping - frem til i går.
Jeg tror første skritt blir å isolere gryten. Hva er det beste materialet for det? Dersom det ikke er nok så blir det dyppvarmer etterpå.

Spent på om det blir kålsmak på ølet....

Takker for all hjelp og gode svar.
 
Tilbake
Topp