Koketid for humle, blomst vs pellets

Hei,

Skal nå snart i gang med mitt første brygg. (jippi!  :skitbra:)  Bestemte meg for American Dynamite Ale fra Moderne Hjemmebrygging boka.
I den oppskriften står det 60g Cascade humle 5.8%, 60 min koketid. I et par andre oppskrifter fra MH står det pellets spesifisert i oppskriften, jeg antar da at American Dynamite egentlig skal lages med humleblomst.
Jeg fikk kun ta i pellets fra Petit, og lurer på om jeg da må koke pellets kortere tid enn blomst?
Når det står 5.8% bak humlen, er det nivå av alfasyre det spesifiserer? På de pellets jeg får fra Petit står det 6.5%-8.5. Vil det også resultere i mindre koketid enn det som står oppgitt i oppskriften, evnt mindre pellets enn 60g?
Hvis svaret er ja på et av de spørsmålene, finnes det en formel for å regne ut korrekt koketid og/eller mengde pellets?

Helt til slutt lurer jeg på om jeg skal ta ut humleposene når jeg kjøler ned vørter etter endt koking, eller skal de ligge og "trekke" mens vørter kjøler?

Gleder meg som en unge til pakken fra Petit kommer på Torsdag  :yes:

Bruk samme koketid. Koketiden påvirker hvor stort utbytte av alfasyren du får, men den påvirker også hva slags smak du trekker ut av humlen.

Du kan regne med litt høyere utbytte av alfasyre fra pellets, og med høyere alfasyre i tillegg kan du beregne en litt mindre mengde  bitterhumle – men bruk samme mengde mot slutten av koketiden, altså alt som koker 30 minutter og kortere. Men også denne humlen vil bidra med bitterhet fra alfasyre (oppgitt i IBU), og må tas med i beregningen, så det greieste er å bruke en av de mange dataprogrammene. Eksempler.

http://brewtarget.sourceforge.net/ http://www.usermode.org/code.html

Takk for svar. Med Brewtarget var denne utregningen lett.

Et oppfølgingsspørsmål;

Jeg fant denne oppskriften igjen på en annen side på nettet. Der blir det hevdet at 10g Cascade til aroma er for lite, og det anbefales å øke dette til rundt 30g. Noen som har synspunkter på dette?

Stian01 skrev:
Takk for svar. Med Brewtarget var denne utregningen lett.

Et oppfølgingsspørsmål;

Jeg fant denne oppskriften igjen på en annen side på nettet. Der blir det hevdet at 10g Cascade til aroma er for lite, og det anbefales å øke dette til rundt 30g. Noen som har synspunkter på dette?

Det er vel en individsak. Det er vanskelig å gjøre noe "objektivt galt" når det kommer til aromahumle. Hva med å smake på brygget etter at noen dager med fermentering har gått, og så tørrhumle brygget hvis den ikke er aromatisk nok?

Edit: her er det tydeligvis noe kontrovers, så jeg bør vel tilføye at rådet er basert på teori framfor praksis (nybegynner her òg :hadet:)

Individsak schmindividsak, en amerikansk pale ale (som jeg antar dette er) med aromahumle som en norsk industripils vil være skuffende. Og ingen har noensinne klaget over for mye Cascade-aroma, iallfall ikke med bare 30 gram ved kokeslutt.

Tilbake
Topp