Koking av humle på lavere volum. Tinseths formel - er den riktig?

Hei!

Dette blir en lang post, med mange spørsmål. Du trenger ikke svare på alt  :)

Jeg er nybegynner, og skal i gang med mitt første forsøk på å brygge øl. Har lest en del på nettet, og har begynt å sirkle meg inn på hva og hvordan ... men det oppstår jo en del spørsmål.

Først og fremst av praktiske årsaker vil jeg gå for ekstraktbrygging, evt med tilsetting av spesialmalt. Jeg har tenkt å gå i retning IPA - rett og slett fordi jeg liker de

Har sett på følgende oppskrift (Fra John Palmer, howtobrew.com):

Victory and Chaos IPA

Totalt volum: 19L/"kokevolum": 11L
3,6kg of Pale Malt Extract (syrup)
225g of Crystal 120L Malt

56g of Galena (11%) at 60 minutes (IBU +47)
56g of East Kent Goldings (5%) at 15 min. (IBU +11)
28g of East Kent Goldings (5%) at 5 min. (IBU +2)

IBU Total: 60
OG (19L): 1,062

Gjær: Whitbread English Ale

Når jeg leker meg med denne i beercalc, så ser det hele ut til å stemme ganske bra (bitterhet, alk% og farve), vel og merke dersom man bruker Tinseths formel for IBU bergening.

Spørsmål 1: Jeg skjønner at Tinseths formel tar høyde for lavere utbytte fra humlen når "kokevolum" er mindre enn totalt volum (først og fremst grunnet høyere tetthet i væsken etter tilsats av malt). Det jeg ikke skjønner er at når jeg leker meg med andre oppskrifter (feks fra boken "Clone Brews"). Hva gjelder IBU og tilsetting av humle, så sier oppskriften på "Bass Ale" følgende:

Totalt volum 19L/kokevolum varierer (5,7-9L).
IBU oppgitt til 37.

28g Northdown (9%) i 1 time (første 45 min et kokevolumet så lavt som 5,7L)
7g Challenger (8%) i 15 min (9L)
7g Northdown  (8%) i 10 min
14g Northdown (8%) i 1 min