Kølsch med funky smak

KB

Hei

Jeg er glad i Kølsch og har brygget det for andre gang

Første gang gjæret jeg det på 16*C og lagret det noen uker før drikking og det smakte meget oppegående

- Brukte Gahr sin oppskrift på bryggselv sine sider.

Andre gangen brukte jeg Northern Brewer til bitter humle for å nå IBU cirka 10g (IBU 22) og til sammen 100g mittelfruh ila de siste 15 minuttene

- Denne gangen gjæret jeg det på cirka 20 grader og lot de stå i 2 uker til karbonering

Forskjellen nå er att de smaker litt beskere og kanskje litt mer krydder?

Har bare stått i 2 dager på 4*C men jeg lurer på om dette er gjæringstempen som har gjort de blir slik?

Likte den første best igrunn.. Vil de bli bedre etter lagring eller er det nå slik smaken blir fremover?

Kjenner ikke Gahroppskriften, men 100 gram mittelfruh på toppen av den IBUen du skulle ha.. Virker som en naturlig konsekvens det.
De sene tilsetningene vil øke IBU noe (kan regnes ut), og Mittelfruh er ganske kryddig i smaken.

Hei

Jeg er glad i Kølsch og har brygget det for andre gang

Første gang gjæret jeg det på 16*C og lagret det noen uker før drikking og det smakte meget oppegående

- Brukte Gahr sin oppskrift på bryggselv sine sider.

Andre gangen brukte jeg Northern Brewer til bitter humle for å nå IBU cirka 10g (IBU 22) og til sammen 100g mittelfruh ila de siste 15 minuttene

- Denne gangen gjæret jeg det på cirka 20 grader og lot de stå i 2 uker til karbonering

Forskjellen nå er att de smaker litt beskere og kanskje litt mer krydder?

Har bare stått i 2 dager på 4*C men jeg lurer på om dette er gjæringstempen som har gjort de blir slik?

Likte den første best igrunn.. Vil de bli bedre etter lagring eller er det nå slik smaken blir fremover?
Hvor mange liter du brygget? 100 gr Mittelfruh er jo relativt mye for en så mild øltype, gitt at du ikke brygget bortpå 60 liter pluss. Vil tro både beskheten, og ihvertfall kryddersmaken, kommer fra det. Hvilken gjær du brukte? Synes også at 20 grader hørtes varm ut. Jeg har brukt på WLP og Wyeast sin Kolschgjær, brygget begge under 20. Wyeast sin synes jeg ble drygent fruktig selv på 18 grader, WLP var kurrant på 16 grader. Brukte 15 gram Mittelfruh siste 5 min på begge to.

• Like
Reaksjoner: KB
Høres ut som muligens litt mye humle. Gjæringstemperatur på 20 grader er nok også noe for høyt. Jamil anbefalte på siste podcast om Kolsch på brewing with style å gjære på 18 grader med wlp029, og på 16 grader med Wyeast 2565. Høyere gjæringstemperatur gir et mer fruktig øl og det blir ikke så "rent" som det skal være.

Slik jeg forstår deg har det vel bare stått to uker på flaske. Denne stilen skal gjerne lagres noen uker før den drikkes. Glem den en måneds tid og prøv igjen. Tipper den har kommet seg litt da.

• Like
Reaksjoner: KB
Takker for gode svar her, lar den stå 1mnd og neste gang tar jeg den på 16*C

Tilbake
Topp