Komme i gang med ekstraktbrygg

TMan

 
Innser nå at jeg burde skrevet dette før jeg kjøpte varene, men det får så være :D

Jeg har nå satt et par brygg basert på ølsett. Det første en IPA som ble absolutt drikkendes, selv om den ikke vinner noen medaljer. I det andre, laget jeg en bitter. Her tilsatte jeg litt spraymalt for å prøve å få litt mer fylde. Denne er ikke ferdig enda, men foreløpig prøvesmaking lover bra.

Neste trinn blir å prøve ekstraktbrygg basert på uhumlet ekstrakt. Utålmodig som jeg er, så har jeg allerede på impuls kjøpt inn noen varer:
3kg golden light ekstrakt
200g cascade pellets
safale-05 gjær

Har ingen anelse om jeg klarer å lage noe bra ut av dette, men jeg får ta det på opplæringskappen om det skulle skjære seg. Kona liker litt lysere, lettere øl, derav golden light ekstraktet. Jeg vet ikke om det er slik at noen typer ekstrakter (f.eks basert på pilsnermalt) MÅ brygges som lager (undergjæring), eller om man stort sett kan lage hva som helst med hva som helst, bare gjæren er riktig i forhold til temperatur. Lurer derfor på:

1.Kan jeg lage noe bra med dette?
2.Har ikke stor nok kjele til å koke 23(?) liter vørter. Går det bra å koke opp f.eks med 10 liter vann og likevel tilsette humle, hvor mye har vannmengden å si her?
3.Noen forslag til humleskjema for en lett fin øl?
 
Har ikke brygget med ekstrakt før, men det ser ut til at du kan brygge en fin pale ale. Mengde vann vil avgjøre hvor høy OG du vil ende opp med før gjæring, og dermed alkoholprosenten i ølet. Juster forholdet mellom ekstrakt og vann etter ønsket prosent.

Kan se for meg litt humle fordelt på 60, 15, 5 og 0 minutter gjenværende kok, pluss noe til tørrhumling (gjæringsdag 5-7-ish).

Vil anbefale BeerCalc (gratis bryggekalkulator på nett), selv om det er mange andre kalkulatorer som folk sverger til også. Juster første humletilsetning (60 min) til cirka 30-40 (eksempelvis).
 
1) Dette blir et bra øl! Blir ikke veldig komplekst, men som nevnt en fin, lys og sitrusaktig Pale Ale. Single hop cascade synes jeg ihvertfall er kjempegodt!
2) Uproblematisk. Kok alt i den største gryta du har, og fyll på med vann fra springen rett i gjæringsbøtta til ønsket volum/OG. Noen vil sikkert anbefale å koke vannet, men norsk springvann er stort sett rent nok. Vi gjør dette i stort sett alle våre brygg, og det går fint.
3) For et lett øl, så kan 200g cascade bli litt mye (for kona, ikke for deg.. ). Ca 100g ifm kok blir fint, fordel jevnt på 60, 15, 5, 0 minutter (evt 60, 30, 10, 2) for en litt bitrere versjon. Tørrhumle hvis du vil ha mer aroma (du får en fin sitrusaktig-blomster aroma fra cascaden).


Lykke til!
 
Tilbake
Topp