Kona bestiller øl....

john petter

Fylkesstyre
Min fru har vært ute og smakt øl på egenhånd. Hun ble veldig glad i en Störtebeker Bernstein-Weizen og spør om ikke jeg kan brygge en tilsvarende. Det vet jeg ikke ennå....

Bernstein-Weizen oversettes til rav-hvete. (Er vi inne i @Miguel -land her, ravfarget hefeweizen?)
I alle fall er opplysningene på flasken:
Overgjæret hveteøl.
12,9% stamvørtstyrke, -tilsvarer vel en OG på 1.053.
5,3% ABV.
Hvete-, karamell og pilsnermalt.
Smaragd-humle .
Varm gjæring.
Udefinert gjær.
Duft av banan og røde frukter.

Noen som har idéer rundt denne ølen? Eller er det annnet øl i det området jeg heller bør brygge?

stb1.jpg stb2.jpg
 
Like deler hvete og pilsnermalt samt 10% caramel malt evt crystal gold skulle vel gjøre malt bill, ferskgjær el Mangrove Jacks’s Bavarian Wheat får jo god omtale i @Miguel sin artikkel: http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
Følg gjæringsregimet for hvordan du vil ha ølet, så skulle fruen bli fornøyd
Humlen er jo typisk lik de klassiske Hallertau: Tettnanger, Hersbrucker, Mittelfrüh el amerikanske Crystal
 
Har hun smakt mange typer hvete øl eller er dette den første?

Banan peker ot wlp300 gjær.
Typisk hveteøl er 50 til 60% hvete og 40 til 50% pils. Om du lett får stuck mash i ditt oppsett ville jeg gått for 50/50.
Cara forstår jeg ikke helt men men.
Under 15 IBU. En bitterhumling og en sen tilsetning.
Om den har mye fenolske smaker ville jeg latt gjæren stige til 22c naturlig.
 
Störtebecker hefeweizen er det lenge siden jeg har drukket. Så jeg husker jo ikke helt profilen på denne. Jeg mener å huske at jeg ikke syntes den Störtebeckeren var all verden,sånn overall, typeriktig, men kunne vært litt mer, liksom, det er egentlig alt jeg husker fra den.

Har lest litt på ratebeer og beeradvocate, selvsagt litt sprikende. Men noe går igjen. Mye hvete. Da vil jeg si 70% hvete, den er passe dypt kobberfarget, da vil jeg si ca 4-5% (avhengig av koketid) caramunich 3, denne gir også litt brødaktig preg, (hvor de belgiske/britiske heller ville vært mer direkte søte/direkte karamell). Resten pils. du kan evt blande inn litt munich der og. Opptil 10% f.eks, men det gir et godt merkbart preg.

Noen nevner bubblegum. Det er tegn på enten en del glukose og/eller høy temperatur under minst en av gjæringene. Rent gjærmessig ser det ut som 351-aktig mtp tartness og bubblegum. Var det ikke syrlig (folk plukker opp forskjellig) så ville jeg heller gått for 380 (ser fenoler er ofte nevnt) med hovedgjæring opp mot 22C, og flaskekarbonering opp mot 23-24. Siden det er førstegenerasjons gjær jeg antar du bruker så vil du få en god andel fenoler under hovedgjæringen uansett temperatur, og så tar du bubblegummen i flaskekarboneringen. For å være helt sikker på å få "nok" bubblegum så gjør du en herrmann-verfahren. Den primer vørteren med mer glukose, og du vil få estere du sjeldent smaker i en referanse-hefeweizen. Fersken, hubba-bubba, frukt av noe slag etc. 380 i seg selv vil stå for citrus, krydder og pepper. Lenge siden jeg har brukt 3068, men den kan nok manipuleres veldig den og, men den gir ikke så mye fenoler ut av pakka. Den er rimelig balansert ved 17 grader, noe som egentlig aldri kan bli feil.

Mesk ville jeg bare sagt standard 40ish-50-63-72, hvis du ikke går for en herrmann-verfahren. Karboneres med speise, type 80ml pr flaske hvis du treffer 1.052/1.012 som jeg anser for å være refaransemål. Mange hefer ligger nede på 1.008, men som hjemmebrygger må man tenke på fylden og med enkle metoder. Blir det for tynt så blir det kjipt.

Har du vanlig vann så hold deg under 50PPM kalsium med enten like mengder klorid som sulfat, eller litt overvekt på klorid. Det viktigste er pH, det blir dølt om du mesker uten syretilsetninger.

Dette blir jo på ingen måte en direkte klone av bekeren, men det er er iallefall et forslag til en grei hefe, med noen vekttal i retning det jeg leste av omtaler av störtebekeren.

Og, så ser det ut til at du må ha et glass som har fått i seg altfor mye øl:

https://cde.stoertebeker.com/uploads/image/20161028105016__s-frame-bw.png

Det glasset der ser ut som han fulle fyren ved bardisken som prøver å ikke velte og kompenserer da med litt ymse "center of gravity".
 
Sist redigert:
Takk for hjelpen!
Jeg må se på dette nøye. Har kun brygget 7 øl foreløpig, så jeg regner meg fremdeles som nybegynner.

Schtilig glass... ;-)
 
Aha. For å simplifisere ned til en streit hefeweizen:

Mesk: 43-50-66/67-evt utmesk Bruker du 380 kan du meske rett inn på 50, la stå i ca 20min.

Gjær, 351 (litt surere)/3068 (balansert)/380 (Fenolsk). Ikke bruk tørrgjær.

De der gir forskjellig preg. spes med 380 må du gjære høyere både i hovedgjæring og flaskekarbonering for å få estere.

La den stå i åtte dager, så flasker du med speise, lar stå en uke på oppimot 22-24, grader for mer bubblegum, og så setter de i kjellertemp i to-tre uker. Forøvrig så er det mange som anser (for mye) bublegum som en stilfeil (ethyl acetat). Men dette preget demper seg uansett. Hvis du vil bevare preget lengre setter du de så kaldt du kan når du føler profilen er der. Du kommer til å ha masse gjær i suspensjon og den vil dempe de drøye esterne ganske fort.
 
Sist redigert:
Jeg synes vel heller ikke den Størtebeker'n er all verden, nei. Men det er jo ikke noen grunn til ikke å brygge en ravfarget hefe.
 
Dette har jeg lyst til å prøve. :)
Takk for at dere tar dere tid til å svare, dette er et veldig bra forum!

-Så da må jeg lære meg speise og muligens herrmann-verfahren(!).
Og å komponere brygg sjøl.
 

Similar threads

Tilbake
Topp