Konsekvenser for litt lav OG

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Har akkurat satt en Amber Christmas (vår batch #2) - og fikk en OG på 1058 der anbefalt i oppskrift er 1060-1065. Regner ikke med at avviket er så alvorlig, men er nyskjerrig på hvilke konsekvenser dette får på det ferdige ølet?
 
Hvis du ikke vet hvordan det smaker med 1060-1065 så har det veldig lite å si, den kan kanskje oppfattes litt mer bitter.
 
Takker for svar. Oppfølging: Hva kunne vi ha gjort for å havne innenfor ønsket intervall. Kokt lenger enn 90 min? Justert noe med selve meskingen? Jeg er klar over at det er et lite avvik (og sikkert merker lite forskjell??), men føler at vi er i en opplæringsprosess - derfor er jeg litt nysgjerrig....
 
Jeg ville ikke kokt noe lenger enn 60/90.
Dere kan enten justere opp kornmengden eller ned skyllevannet, for å nevne et par ting.
Men for å svare videre må vi nok vite mer om utstyr og meskeprosess.
 
Det er bare å koke lenger enn 60/90 minutter hvis preboil volum er for høyt og SG er for lavt. Men lengre koking fører til mere maillardreaksjoner som kan oppleves som mer maltrikt, tykkere øl. For en tid siden kokte jeg i seks timer og vørteren ble omtrent tjukk som olje, men er helt fin nå. Bare husk å justere humletilsetninger hvis dere ser at dere ligger lavt, slik at ikke 15 min humla blir liggende i 30 min osv.
 
Jeg er spent på hvordan dette ender opp mht FG. Det er vel der fylde kommer inn. Mesking ved noe høy temperatur vil gi høg FG og dermed høyere restsødme enn oppskriften tilsier.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Vil legge til at jeg også fikk lav OG på min oppskrift/klon av dette settet (som var utsolgt) med 1,054. FG ser dog ut til å lande på 1.010, mot 1,015-1,018 som forventet. Har nok bommet litt på mesketemp, og får justere for dette neste gang.
 
Var tatt høyde for veldig effektivitet i meskingen på dette brygget. Jeg brygga dette på søndag, første brygg med bb30. Fikk OG på 1052..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp