Konvertering av oppskrifter allgrain - ekstrakt med spesialmalt

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Jeg brygger med ekstrakt og bruk av spesialmalt der sistnevnte i praksis som i teori har bidratt med smak, fylde og farge til ølet - og i motsetning til allgrain ikke så mye med forgjærbart sukker. Jeg har nå erfaring med et par brygg med oppskrifter konvertert fra allgrain til ekstrakt med spesialmalt. Dette skal etter det jeg har hørt / fulgt skje ved at en bytter ut basismalten med ekstrakt i en slik grad at eg oppnår korrekt OG, for deretter å justere spesialmalten. En utfordring er hvordan justere mengden spesialmalt som ved steeping knapt bidrar med forgjærbart sukker / oechslegrader.

Fredag brygga jeg etter en konvertert oppskrift av Gahrs "Andrimne American Stout". Jeg brukte Beercalc.dk. Gahrs oppskrift ble lagt inn og den finner dere her: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=frode mens min konverterte finner dere her: http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=frode (Jeg presiserer at i Gahrs opprinnelige oppskrift er OG sett til 1.062 og ikke 1.060 som det ble i beercalc, men det "skylder" jeg på brukt bryggeprogram.)

Som dere vil se bidrar spesialmalten i allgrain-oppskrifta 21,7 % til OG (13 av 60) mens ektrakt med steeping av spesialmalt bidrar med 11,4 %. Nå antar jeg at dette forholdet ikke er konstant da flere faktorer som maltets malingsgrad (jeg brukte stavmikser), meskeskjema, utbytte etc spiller inn, men fins det en form for tommelfingerregel her som gjør at jeg lettere kan klare å beregne utbytte av spesialmalt ved steeping? Er det også andre moment jeg bør hensynta ved konvertering? Jeg vil sjølsagt finne dette ut sjøl ved mere erfaring og eksperimentering, men nå har denne bryggeren et ønske om å komme seg litt fortere fram i terrenget enn de mest eksperimentvillige bryggerne, så det hadde vært fint med innspill  :yes:

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på ekstrakt med spesialmalt, dette skal bli et 1 Gallon brygg og jeg lurer på om du kunne forklart hvordan du konverterte en all grain oppskrift.

Tilbake
Topp