Korkemaskin

Kjøpte en håndkorker bordmodell fra bryggselv som jeg skulle bruke til å sette kork på flasker i dag. http://www.bryggselv.no/products/handkorker-bordmodell
For å gjøre lang historie kort. Den fungerer ikke!

Er det jeg som gjør noe veldig feil eller har jeg blitt lurt?  :bank2:
Evt. hvor kan jeg få tak i en korker til vanlige 0.33 ølflasker asap?

Første bilde: fjærgreier låser stempelet da håndtak både dytter ned og mot meg. Ingeniørkunst på høyt nivå...
Edit: Ja ser nå at dette bare er et problem når adapteret er skrudd av.. så egentlig ikke et problem  :bank2:

Andre bilde: Adapteret sitter nå fast på første flaske :)
 

Vedlegg

  • 20121129_140945.jpg
    20121129_140945.jpg
    614,9 KB · Sett: 1.492
  • 20121129_141003.jpg
    20121129_141003.jpg
    670,2 KB · Sett: 1.492
En del har problemer med at korkeren setter seg fast i korken.
De sier problemet løses ved å ha litt olivenolje el.l. som smøring innvendig i hetten.
Juster høyden slik at presset går mest nedover der trykket er hardest, da regner jeg med at din også fungerer :)


Edit... Du har skrudd skikkelig på hetten?
Fjæren er da ikke over kanten.....
 
Press ned håndtaket og skru fast korkehode i korkemaskinen igjen. Dra flasken ut av korkehodet og smør den slik magne nevnte.
 
Er så utrolig tungt å presse ned.. Rett før flaska eksploderer tror jeg...

Hvis jeg justerer den noe mer opp så går den ikke helt ned.
 
Jeg har i tillegg på min korker røkka ut den røde magnetpinna som står inni fjæra til kapselkoppen, den hadde en tendens til å lage bulk i korka, noe som ser stygt ut, og i verste fall kan resultere i dårlig forsegling.

Flaskene mine sitter også godt fast i korkern, men en gang fram og tilbake med flaska får den lett løs. Regner med det slites til etterhvert. Er godt med motstand i korkern min også før korka smetter på plass.
 
Kristoffer Berge skrev:
Er så utrolig tungt å presse ned.. Rett før flaska eksploderer tror jeg...

Hvis jeg justerer den noe mer opp så går den ikke helt ned.
Ut i fra de beregningene jeg tok da jeg laget en pneumatisk korkemaskin så trenger man et trykk på ca 150 kg for å presse på en kork. drikk mer stout eller sett på en forlenger på armen som operer korkemaskinen ;)
 
nordtvedt skrev:
Kristoffer Berge skrev:
Er så utrolig tungt å presse ned.. Rett før flaska eksploderer tror jeg...

Hvis jeg justerer den noe mer opp så går den ikke helt ned.
Ut i fra de beregningene jeg tok da jeg laget en pneumatisk korkemaskin så trenger man et trykk på ca 150 kg for å presse på en kork. drikk mer stout eller sett på en forlenger på armen som operer korkemaskinen ;)
He he ja damen min har litt problemer med den og :laugh: men jeg ser ikke problemet om ikke man er litt forsiktig og redd for å ødelegge flakene.. :klovn: 
 
nordtvedt skrev:
Kristoffer Berge skrev:
Er så utrolig tungt å presse ned.. Rett før flaska eksploderer tror jeg...

Hvis jeg justerer den noe mer opp så går den ikke helt ned.
Ut i fra de beregningene jeg tok da jeg laget en pneumatisk korkemaskin så trenger man et trykk på ca 150 kg for å presse på en kork. drikk mer stout eller sett på en forlenger på armen som operer korkemaskinen ;)

Var en tur innom butikken og det viste seg at "det skal være sånn". Må drikke mer stout for å få korken på stouten min... Ser ut som et klassisk tilfelle av et "catch 22" hehe.

Tok meg en redbull og fikk korket 65 flasker stout. Det fungerte helt greit, men unødvendig mye jobb  :jaha:
 
Er det noen som har erfaring med skrukorker? Har nye kapsler fra bryggeri, altså flate kapsler. Vet forøvrig ikke om det er noe vesentlig forskjell på disse og vanlige kapsler. Uansett, disse er beregnet for flasker med gjenger på tuten. Kan imidlertid ikke bruke en tohånds korker på disse da det ikke er en krans på flaskehalsen å. Er det mulig å bruke en bordmodell til dette? Andre korkemaskiner som anbefales?

Håkon
 
HBjerkeli skrev:
Er det noen som har erfaring med skrukorker? Har nye kapsler fra bryggeri, altså flate kapsler. Vet forøvrig ikke om det er noe vesentlig forskjell på disse og vanlige kapsler. Uansett, disse er beregnet for flasker med gjenger på tuten. Kan imidlertid ikke bruke en tohånds korker på disse da det ikke er en krans på flaskehalsen å. Er det mulig å bruke en bordmodell til dette? Andre korkemaskiner som anbefales?

Håkon
Jeg har korket mange flasker med skrugjenger..(twist off) fra lade gaard.
Bordmodellen tar disse helt fint. Faktisk enklere å korke dem, da de ikke setter seg fast i korkehodet :)
 
magne1972 skrev:
HBjerkeli skrev:
Er det noen som har erfaring med skrukorker? Har nye kapsler fra bryggeri, altså flate kapsler. Vet forøvrig ikke om det er noe vesentlig forskjell på disse og vanlige kapsler. Uansett, disse er beregnet for flasker med gjenger på tuten. Kan imidlertid ikke bruke en tohånds korker på disse da det ikke er en krans på flaskehalsen å. Er det mulig å bruke en bordmodell til dette? Andre korkemaskiner som anbefales?

Håkon
Jeg har korket mange flasker med skrugjenger..(twist off) fra lade gaard.
Bordmodellen tar disse helt fint. Faktisk enklere å korke dem, da de ikke setter seg fast i korkehodet :)

Takk for bekreftelse på antagelsen. Da går jeg for bordmodell. Uansett på tide å skifte ut den gamle.
H
 
endreEZBrew skrev:
He he ja damen min har litt problemer med den og :laugh: men jeg ser ikke problemet om ikke man er litt forsiktig og redd for å ødelegge flakene.. :klovn: 

Du skal ikke spøke for mye med det. Jeg har klart å ødelegge 0,5l-flasker (av NØ-typen) med korker. Glass og øl overalt, det var ikke så moro.
 
Tips..  roter flasken i koppen, med hendelen nede mot klokken og den sealer korken perfekt ..  uniform lukking av kork ..  og den slipper lett fra koppen..

hilsen fornøyd brygger :biersmile:
 
Tilbake
Topp