Statherian
Norbrygg-medlem
Har et lite dilemma... Brygget en imperial stout for snart to måneder siden, som nå har stått ca 4 uker på flaske. Åpnet min første flaske i helgen, og oppdaget til min skuffelse at det ikke var noe kullsyre i flasken i det hele tatt. Vet at det kan ta litt tid med alkoholsterke øl, men har aldri opplevd at det har tatt så lang tid med tidligere imperial stout'er jeg har brygget. Åpnet en øl til, og den var fin. Så kikker jeg nærmere på flaskene, og ser at på de fleste sitter korkene litt skeivt. La ikke merke til det når jeg korket, og nå lurer jeg på hvor mange av flaskene som er døde. "Testet" noen av flaskene ved å presse litt på korken, og på en av dem beveget den seg nok til at det slapp ut kullsyre bare ved lett press.
Er veldig fornøyd med smaken på ølet, og vil ikke potensielt sitte med mange flasker med helt flatt øl, så nå lurer jeg på følgende:
- Skal jeg korke alle på nytt?
- Hva gjør med de som jeg da åpner og de har kullsyre - korker jeg dem bare på nytt igjen med en gang, eller skal jeg la dem bli flate (la korken ligge på flasketuten for å beskytte dem? Hvor lenge?) og så ha på sukker og korke dem igjen?
- Skal jeg ha i litt rehydrert gjær sammen med sukker på flaskene jeg korker på nytt?
Litt info: Brukte to pakker US-05 gjær på ca 23 liter til gjæring. Ølen gjæret ned fra 1.094 til 1.020.
Hadde forøvrig den billige bordmodellen i mye plast som jeg har brukt til å korke ca 25 brygg, men nå har jeg investert i den (meget) dyre proffmodellen hos Bryggselv - dette skal ikke skje igjen!
Noen innspill?
Er veldig fornøyd med smaken på ølet, og vil ikke potensielt sitte med mange flasker med helt flatt øl, så nå lurer jeg på følgende:
- Skal jeg korke alle på nytt?
- Hva gjør med de som jeg da åpner og de har kullsyre - korker jeg dem bare på nytt igjen med en gang, eller skal jeg la dem bli flate (la korken ligge på flasketuten for å beskytte dem? Hvor lenge?) og så ha på sukker og korke dem igjen?
- Skal jeg ha i litt rehydrert gjær sammen med sukker på flaskene jeg korker på nytt?
Litt info: Brukte to pakker US-05 gjær på ca 23 liter til gjæring. Ølen gjæret ned fra 1.094 til 1.020.
Hadde forøvrig den billige bordmodellen i mye plast som jeg har brukt til å korke ca 25 brygg, men nå har jeg investert i den (meget) dyre proffmodellen hos Bryggselv - dette skal ikke skje igjen!
Noen innspill?