Krausen faller ikke ned

Noen som har en formening om hvorfor krausen ikke faller ned?? S-05 gjær og den er ferdig gjæret. Det er en APA OG var 1058 og FG er nå 1013. Ca 40IBU. Har gjæret på en 18-19 hele veien(i spannet ja) Det har falt noe gjær ned til bunnen..
 
Hvor lenge har ølet stått? Det er et typisk trekk ved california-gjær (US-05, WLP001, Wyeast1056) at den danner mye kräusen som bruker lang tid på å bunnfelle.
 
Jeg har brukt US05 på de 6 siste bryggene, og alle har stått rundt 16 dager før de har vært klare til omtapping.
Har en ferdigjæret pale ale som nå har stått 11 dager, og det er fortsatt et godt lag med gjær på overflaten.
 
Georg J. skrev:
Jeg har brukt US05 på de 6 siste bryggene, og alle har stått rundt 16 dager før de har vært klare til omtapping.
Har en ferdigjæret pale ale som nå har stått 11 dager, og det er fortsatt et godt lag med gjær på overflaten.
Ja jeg var egentlig ikke bekymret, venter bare en liten uke ekstra jeg:) Tid har vi, den APAen smaker så godt allerede at den kommer på fat så snart den har bunnfelt og får seg da en mnd på ræva før den skal nytes i lange drag på nyttårsaften!:) like!!
 
Gahr skrev:
Hvor lenge har ølet stått? Det er et typisk trekk ved california-gjær (US-05, WLP001, Wyeast1056) at den danner mye kräusen som bruker lang tid på å bunnfelle.
Da har den endelig bunnfelt! Det tok 3 uker dette... Men det jeg lurer på er: Den har gått fra å lukte humle, til at det nå lukter litt svovel. Grunn til bekymring? Har typen jumbo gjærlås og har bare tittet gjennom den, så jeg har nok ikke utsatt brygget for noen infeksjoner. Er dette typisk for us-05?Det lukter selvfølgelig humle i glasset også, men det er som sagt litt svovel der også...
 
Espen Unnvik skrev:
Tror ikke CO₂ i seg selv vil fjerne lukt/smak, kanskje kamuflere litt.
Jeg slår hvertfall ikke ut ølet før det er karbonert og har stått en stund. Men som du sier så er det 04 som er mest omtalt, og den syns jeg er en veldig fin! Ølet smaker ganske godt, men det er den lille "fisen" som er der litt som irriterer.
 
Svovelforbindelser blir ofte blåst ut av ølet av CO2. Så om man skal bli kvitt det, er det ofte lurt å karbonere ølet, for så å slippe ut trykket noen ganger. Fisen har forøvrig ofte for vane å forsvinne med litt lagring. Om det skyldes infeksjon, er det dog ikke like sannsynlig den blir borte....
 
Gahr skrev:
Svovelforbindelser blir ofte blåst ut av ølet av CO₂. Så om man skal bli kvitt det, er det ofte lurt å karbonere ølet, for så å slippe ut trykket noen ganger. Fisen har forøvrig ofte for vane å forsvinne med litt lagring. Om det skyldes infeksjon, er det dog ikke like sannsynlig den blir borte....
Godt å høre! Det er ikke usmakelig i det hele tatt, just a small wiff of sulfur, noen mente at det kunne skje om det stod noe kaldt på gjæringsdunken under bunnfelling og at det å kjøre opp tempen ett døgn vil hjelpe gjæren til å kvitte med lukten. Hos meg har det stått noe kaldt sisten uken under bunnfelling, det var ferdig gjæret for en uke siden, så mine tanker var at det å stå kaldt ville bidra til litt raskere bunnfelling og at gjæren ikke vil utvikle noe usmaker. Jeg har hatt en liten diacetylrest, men mulig den var noe kort. Ps: Fruen mener jeg har en MEGET ømfindtlig nese! :) Vi satser på godt øl!!!
 
Svovelen kommer typisk fra gjærstress som en følge av lav temp, men som oftest er det ingen krise. Går nok bra, skal du se.
 
Gahr skrev:
Svovelforbindelser blir ofte blåst ut av ølet av CO₂. Så om man skal bli kvitt det, er det ofte lurt å karbonere ølet, for så å slippe ut trykket noen ganger. Fisen har forøvrig ofte for vane å forsvinne med litt lagring.

Så konklusjonen blir:

Hvis du kjenner antydning til fis er det bare å blåse den ut.....

(Dere får ha unnskyldt den barnslige humoren, jeg er småbarnsfar.....Hmmm har hørt at man ikke er voksen hvis
man ikke tør være barnslig....)
 
Promp er beviset på at Vårherre har humor. Han kunne gjort den lukt- og lydfri, men gjorde det ikke.

Svovel i øl kan være ganske ille, men i de rette små mengder kan det faktisk være ganske forfriskende.
 
Gahr skrev:
Promp er beviset på at Vårherre har humor. Han kunne gjort den lukt- og lydfri, men gjorde det ikke.

Svovel i øl kan være ganske ille, men i de rette små mengder kan det faktisk være ganske forfriskende.
Jeg kjenner det varmer godt, å jeg blir glad og ubekymret når dere øser av dere med sånne fornuftige konklusjoner! :) Tusen takk, jeg er nå helt rolig og avbalansert i forhold ølbrygging med sterkt fokus på at det viktigste er å brygge mye og dermed øke kunnskap og kompetanse på ølbrygging. Gledelig jul til Dere alle sammen!:)
 
Tilbake
Topp