Kremet øl med havregryn

Jeg vil gjerne brygge en kremet øl av typen du får på engelske puber med tykt skum og tykk munnfølelse.
Jeg har skjønt at en må tilsette nitrogen i tappet får å få Guinness effekten, men er det mulig å få til noe lignende med bruk av havregryn?
Jeg karbonerer på flaske så jeg har ikke mulighet til å gjøre noe med tappingen.
Har lest her flere steder at mange bruker havregryn. Jeg brygger med en 20L Speidel og har til nå bare brygget  Allgrain ølsett fra norbrygg. Er det mulig å tilsette havregryn i f.eks Dry Stout, eller Brown Alen settet?

Skal du ha guiness effekten må du drive ut ølet av fatet med "beergas" en blanding av 75% nitrogen og 25% CO₂
Av en eller merkelig grunn er dette enda ikke tilgjengelig for hjemmebruk slik CO₂ og O₂ er.  :(

jeg skal tappe en øl med havre nå i dag.
målet var en fyldigere ol med bedre skum.
nå vet ikke jeg helt hvordan det hele ender, men smakte på når jeg satte den i sekundær.
tror i allefall jeg kjente litt av havren slik smaksmessig, om ca en uke til kommer jeg til å prøve smake en flaske.
da kan jeg skrive inn hvordan min ble.

Ser frem til en tilbakemelding på hvordan havregryn føles i et ferdig øl Biri  :)
Jeg karbonerer på flaske en så lenge, men fat kommer nok om ikke lenge. Håper det kommer en løsning på markedet for hjemmebrygging med nitrogen om ikke lenge. Det er så godt med kremet skum og en tykk ale ;D ;D

Havre, gjerne i kombinasjon med litt hvete gir en herliig fyldighet på øl men uten sødme. Et godt eksempel er nettopp havrestout, så jeg ville ikke vært engstelig for å tilsette lettkokte havregryn i et slikt allgrainsett.

Jeg tror de fleste ale-brygg vil kunne få et løft med noen never med havre og\eller hvete.

er veldig spent på hvordan den kommer til å være etter 1 uke på flaske.
men når jeg tappet den i går, virket den ikke så veldig fyldig.
men jeg er overbevist om at jeg kjente igjen lukten og smaken fra havre.
blir det merkbar forskjell på lettkokt havregryn og vanlige havregryn?
brukte ikke lettkokt gryn jeg.

ja nå har jeg testet.
fikk ikke noe særlig skum desverre, men det har kansje noe med at det bare har gått en uke.
smakte godt da, merket ikke så my til havren egentlig.
ikke var det så spesielt fyldig heller, var som en normal god øl.
gir det litt mer tid, men tror ikke jeg kommer til å forvente så mye av havren.
ikke sikkert jeg kommer til å bruke det neste gang jeg lager denne typen øl.
jeg likte smaken godt da, men tror jeg kan forbedre oppskriften litt.

Tålmodighet! Vår lille beskjedne erfaring er at våre mørke øl (old ale, stout, porter, brown) blir meget mye bedre etter et par mnd på flaske. Skum blir mykere og mindre aggressivt, og munnfølelsen fyldigere i tråd med at dypere smaker kommer frem og ølet blir mindre "vanndig". Jeg vet at det sies at tørr stout er drikkeklar straks den er ferdig karbonert, men vårt forsøk på Andrimne Irish Stout (som ligger på medlemssidene tror jeg i artikkelen om stout) var i alle fall klart bedre etter et par mnd på flaske når det omtrent ikke var flasker igjen.

tipper  nok det blir forbedringer ettersom tiden går, og ølet får litt lagrings tid.
men etter smaken å dømme, så er jeg redd for at det ikke kommer til å bli lager vare i huset her.
glir nok altfor lett ned.

Tilbake
Topp