Kritiser oppskriften! Juleappelsin

Eiriko

Dommer
Jeg har satt sammen min første oppskrift, en jule-IPA. Jeg er ikke 100% sikker på hvor fornuftig den er, så tar veldig gjerne imot konstruktiv kritikk!

Tanken er at det skal være en lettdrikkelig (dog en smule bitter) juleøl som skal attraktiv for både ølglade og mindre ølglade. Er og ute etter en skarphet som jeg håper vil passe godt med mettende og fyldig julemat.
Jeg er litt usikker på om nellik er veldig fornuftig. Tar gjerne imot råd om noen har brukt dette før.

25 liter:

5,5 kg Maris Otter (5,9 EBC)
1 kg Amber Malt (43,3 EBC)
0,5 kg Victory Malt (49,2 EBC)
50g Citra @ 60 min
35g Citra @ 15 min
35g Nelson Sauvin @ 5 min
31g revet appelsinskrell @ 5 min (Tenker enten organisk navleappelsin eller tørket appelsinskrell fra bryggselv)
50g Cascade @ 2 min
5g hele Nelliker @ 2 min

Safale US-05

Tørrhumling i 10 dager:
50g Cascade
35g Citra
35g Nelson Sauvin

Estimert IBU: 88,4
Estimert EBC: 20,5
Estimert OG: 1.062
Estimert alkoholprosent: 6,4%

*Edit: la til estimert estimert alkoholprosent

Sist redigert:
Ser godt ut, men unødvendig med både masse humle og krydder
For mye av det gode er ikke alltid best, ville godt for en av delene
evt bare kutta ut nellik

Vi prøvde en IPA med hint av appelsin som batch #3. Tror vi brukte 40 gram appelsinskall, kunne gjerne ha brukt mer. Vi brukte da bare palemalt og karamellmalt, og kun Cascade-humle, tipper rundt 60 IBU. Ble god!

Ser godt ut, men unødvendig med både masse humle og krydder
For mye av det gode er ikke alltid best, ville godt for en av delene
evt bare kutta ut nellik
Tenker du kutte noe av mengden på humlen? Både kok og tørrhumling? Med noe høyere prosent (8-9%) kunne jeg nok med fordel brukt enda mer.

Vi prøvde en IPA med hint av appelsin som batch #3. Tror vi brukte 40 gram appelsinskall, kunne gjerne ha brukt mer. Vi brukte da bare palemalt og karamellmalt, og kun Cascade-humle, tipper rundt 60 IBU. Ble god!
Takk! Da øker jeg mengden appelsinskall til 50 gram!

Jeg tenker så mye tropisk humle er godt, og kunne sikkert fungert med appelsin
men ikke nellik
Enten humle + appelsin,
eller appelsin + nellik, eller bare masse god humle

Aha, jeg forstår. Da tror jeg at jeg går en ny runde og smaker på nellik og vurderer å enten gå ned til 3 gram eller å kutte det helt. Takk for innspill!

Tull og tøys,
Kjør på med nelikk og appelsin
Men begrens deg litt når det kommer til humla

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og dermed antar jeg du er mye klokere mht hva du skal, og ikke skal, bruke... ;-) Omtrent som å spørre tre snekkere om forslag til å løse et problem -- du er garantert å få tre forskjellige svar... Er veldig glad i IPA, så ville personlig konsentrert meg mest om humla. Nellik kan jeg ikke fordra (Gahr har en kongekommentar her). Appelsin i moderate mengder, og ikke søt i en IPA. Har brukt søt i en Hefeweissen, men det er liksom et helt annet øl. Blir nok bra detta, skal du se :) RDWHAHB!!

Takk! Da øker jeg mengden appelsinskall til 50 gram!

Jeg brukte for øvrig vanlige appelsiner fra butikken. Skrellet dem med potetskreller (selv om det anbefales med zester), men prøvde å få med kun det oransje og så lite som mulig av det hvite på skallet, siden det skal gi en viss bitterhet (som du fint får fra humlen alene). Si ifra hvilken oppskrift du ender med og hvordan ølet blir til slutt :)!

Nellik forbinder jeg med øl som er gjæret på for høy temperatur (+belgisk).
Appelsin har jeg prøvd i små mengder i en imperial stout. 15g/25L, friskt skall. For tidlig å si hvor bra det blir. Muligens et tryggere valg på en IPA

A

Tilbake
Topp