Krystallsoda

Jeg tar ikke doserigen så nøye. Jeg bare hiver i litt og tapper varmt vann i så at det dekker bunnen og så bruker jeg en svamp til rengjøringen.
 
Jeg kommer ikke til med svamp her, så jeg hadde bare tenkt å fylle ballongen til randen og la krystallsodaen løse opp det som er å løse opp. Det er snakk om en glassballong. Men to og et halvt øyemål ser ut til å gjøre susen.
 
Ja, jeg puttet oppi en spiseskje ekstra (omtrent 1/3 øyemål) da jeg oppdaget en liten klatt med gjær som ikke hadde løst seg opp. Jeg får vel la det stå en ekstra time før jeg ser på det igjen.
 
Hvis det er i bunnen kan du jo snurre på ballongen til alt grums har løst seg opp. Men da må det ikke være mye vann igjen.
 
For en sånn type rens ville jeg gått for fem seks spiseskjeder soda og et par øyemål klor med varmt vann. La det stå til dagen derpå. Det er glassbalong?
 
Krystallsoda er forresten ikke samme sak som kaustisk soda. Kaustisk soda er etter det jeg vet enda sterkere, så da ville du trengt mindre.
 
Nei, kaustisk soda har vel også en langt sterkere eksoterm reaksjon når den løses opp i vann. Jeg ble litt nervøs da jeg kom på dette etter å tilsatt en god porsjon krystallsoda til en tørr vinballong og skulle til å helle oppi vann, men det gikk greit. Kunne ikke merke noen varmeutvikling i det hele tatt. Kjemisk formel er visstnok Na2CO2·10H2O, mens kaustisk soda/natronlut er NaOH.

Riis'en, jeg tror krystallsoda og klorin vil motvirke hverandre, siden det ene er en base og det andre er en syre. Da er det bedre å bruke dem etter hverandre.
 
Både Krystallsoda og Klorin er alkaliske så det holder.
Ufortynnet Klorin har en pH-verdi på 12,5.
Ved blanding med syre utvikles gasser som ikke er spesielt attraktive...
 
Ole Richard skrev:
Både Krystallsoda og Klorin er alkaliske så det holder.
Ufortynnet Klorin har en pH-verdi på 12,5.
Ved blanding med syre utvikles gasser som ikke er spesielt attraktive...

Generelt skal ikke vaskemidler blandes, pga. gasser som kan utvikles, bl.a. knallgass.
 
Det går fint an å blande kaustisk soda og klor, skjønt det kanskje er lite å hente i det da man må skylle godt for å bli kvitt klorlukten. Å blande alkaliske og syre vaskemidler kan være farlig ja. Har en gang ved et uhell blandet klor (natriumhypokloritt) med syre av et slag, og det ga giftige klordamper som på under et døgn fikk all kobber til å bli grønt og rustfritt stål til å ruste. Sånt vil man -ikke- få i lungene!
 
Jeg innbilte meg at klorin var HClO, som er en svak syre. Men dere har rett, det er NaOCl, natrium hypokloritt, som er basisk.

Likevel, en klorinløsning er mer effektivt desinfiserende ved lavere pH. Basic Brewing Radio tok opp dette med han fyren som lager StarSan. Han anbefalte en viss mengde eddik i den fortynnede klorinløsningen, og var nøye på, som Ole Richard og Oddvar Demmo er inne på, at eddik og klorin ikke skal blandes direkte -- for da vil det dannes uhorvelige mengder med dødbringende klorgass, og det kan være uheldig.
 
Tilbake
Topp