Kvalitetsforskjell på maltekstrakt

stian.sundvoll

Norbrygg-medlem
Hei

Ser at det finnes mange forskjellige leverandører av maltekstrakter.

Er det kvaltitetsforskjell på f.eks. munton, coopers og bryggselv.no sine maltekstrakter?

Har kun brukt coopers tidligere, men har lyst til å prøve litt annet denne gangen.

Jeg vet ikke hvilken leverandør bryggselv bruker (eieren er aktiv her på forumet og kan sikkert svare på det selv), men både Muntons og Coopers er solide saker. I den grad det er noe forskjell, må det være smak og behag, tenker jeg, og relativt vanskelig å si noe spesifikt om uten at man prøver dem side om side i brygg med ellers like ingredienser og prosesser. Prøv!

Vi har satt flere ølsett og resultatet har alltid blitt meget bra, vi har laget flere forskjellige. Men uten at jeg fant link eller kilde så mener jeg å ha lest at Muntons Gold og Muntons premier Gold har fått ekstra gode tilbakemeldinger. Disse settene er på 3.0-3,6 kg mot det vanlige på 1,8kg og produserer likevel bare de vanlige 23 literne ferdig øl. Så det bør vel bety at Muntons Gold/Premier Gold benytter mer maltekstrakt per liter ferdig øl og det bør jo virke inn på resultatet. På ølsettene brukte vi kvalitetsgjær samt gjærnæring og droppet den gjæren som fulgte med ølsettet. Alle settene har vært laget uten å følge oppskriften, dvs vi har aldri puttet sukker i vørteren men erstattet sukkeret med DME. Vi har blant annet fulgt disse rådene:

Brygg bedre øl fra maltekstrakt og ølsett

Humle kan jo tilsettes etter ønske og du kan leke med beercalc.dk for å regne ut humlemengde og bitterhet.

På ølsettene kan det være merkbare forskjeller, for eksempel har jo Bryggselv sine ølsett humlepellets i boksene.

For vanlig maltekstrakt vil jeg si at det ikke er merkbare forskjeller. Flytende ekstrakt er til en viss grad ferskvare, så produksdatoen kan ha noe å si. Styr også unna maltekstrakt som er laget for baking (for eksempel Moss), men dette selges uansett ikke i bryggebutikker.

Har en tanke om at det er mindre sjans for å få dårlig ekstrakt hvis du kjøper de som er på hermetikkbokser. Plastkanner vil muligens ha større sjans for oksidert ekstrakt.

Tilbake
Topp