Kyotto ssr-ene brenner

Forvirret

Norbrygg-medlem
Vel, brenner gjør de kanskje ikke, men de gir full kontakt uansett hvor mye jeg vrir på potmeteret.
Tror jeg har skiftet tre av denne typen nå
https://www.ebay.com/itm/KYOTTO-KR2...083729?hash=item3d3380cb51:g:Gf8AAOSwx6pYpow4
De har vært brukt på 2kw element så det er kanskje ikke overlast som gjør det.
Skapet har riktignok blitt stående ute, men under tak. Kan det være fuktighet som tar knekken på de?
Må få meg noen nye å ha i reserve nå. De koster jo litt hvis de jevnligt må skiftes ut.
Andre fabrikat, er de like gode/dårlige?
Hva med noe fra ali, kan f eks denne gjøre samme nytten?
https://www.aliexpress.com/item/SSR...1de2-4fb8-8de8-f009f3ce979e&priceBeautifyAB=0
Mangler potmeter, men det koster kanskje ikke så mange kronene.
Noen som har tanker/erfaringer å dele?
 
Ja, ser nå at jeg linket til feil. Har mange lignende denne som aldri er blitt brukt.
Denne er vel mer av samme type?
https://www.aliexpress.com/item/SSR...724c-430f-bc82-e20741c1d122&priceBeautifyAB=0
Nei, har ikke målt potmeterene. Det knitrer tidevis i de nå jeg vrir på de.
Får kanskje måle litt.
Den du linker til, fungerer den like trimmløst som disse Kyottoen?
(Like korte inn/ut intervaller?)

Tuller visst mye nå. Tror jeg fortsetter med middagen så ikke den også blir bare tull:)
 
Det der er også en SSR... (Det står forsåvidt Solid State Relay på dimmeren til Kyotto også, men det er det egentlig ikke).
Håper den jeg linket til funker bra, men venter på levering av varmeelementet den skal styre, så det vet jeg ikke ennå.
 
Det der er også en SSR... (Det står forsåvidt Solid State Relay på dimmeren til Kyotto også, men det er det egentlig ikke).
Håper den jeg linket til funker bra, men venter på levering av varmeelementet den skal styre, så det vet jeg ikke ennå.

Har du eller noen andre erfaring med hvor mye varme disse utvikler? Har kjøpt en tilsvarende av den du linker til her, men har ikke fått prøvd den enda. Har planer om et lite skap med kjølevifte, men vet ikke om det er nødvendig.
 
Det er vel SSRer med og uten elektronikken for dimming.
Har du kjøleribbe på de, de fåes jo både med og uten.
Men knitrer det i potmeteret er det nok røket.
 
Kjøleribbene er godt festet til en aluminiumplate som er skrudd fast på skapet utvendig.
Har aldri merket noe varme der men har ikke tatt på selve ssr-ene inne i skapet.
Er allt for redd for karameller til det.
Den du linker til @Oberstbräu, regulerer ikke den på en annen måte?
Har kanskje noen (10000w) liggende.
Hvor fornuftig vil det være å bruke tre slike i et oppsett med 3stk 4kw/220v element på en 3x32a kurs?
Ser for meg mer pulserende regulering slik at alle tre elementene periodevis ligger inne samtidig.
Og det er vel i meste laget.

-Nå er det ikke slik at jeg har behov for 12kw. Det har med elementene å gjøre.
Et 4kw element hvor jeg bruker 3kw gir lavere w/areal enn et tilsvarende 3kw element.
 
@Forvirret

eg har svart deg på melding, men eg limer inn svart mitt her og. Håpar det er OK.

"Einig, det vil gå fint med 3x4kw. Erfaringsmessig gir dei fleste varmeelement litt mindre effekt i praksis en den som er oppgitt.

Det som eg syns er den enklaste løysninga, som eg har landa på sjølv, er tre stk vanlege 40A SSR av billigtype (dei grå "fotek" el.l) montert på ei kjøleribbe kvar eller ei stor. Styre desse med ein PWM-krets der potmeteret bestemmer tidsforskjellen mellom av og på. Slike kan kjøpast ferdig, eller loddast saman sjølv. Med "NE555 pwm circuit" som søkefrase burde det dukke opp masse info. Spør meg igjen om du vil ha meir detaljar og bilder/komponentverdiar for å bygge ein slik.

Ein fin ting med denne løysninga er at du får "soft start" på kjøpet fra fysikkens side. SSR slår på kunn når sinuskurva på forsyningstrømmen går gjnnom null, slik at straumen aldri vil bli tvungen på som med ein brytar/rele/kontaktor men vil bruke 5millisekund på å bygge seg opp fra null til maks.

Eg har god erfaring med elementa (bend to shape, wet/dry) som du nevner, men du må sjølvsagt velge sjølv kva som passar deg best."


EDIT: Dette gjeld tre element kobla i 3-fase, men samme kan sjølvsagt gjerast med eit element og singel-/to-fase.
 
Er det ikke bedre og kjøpe en ordentlig SSR og bruke en pulsgenerator type PWM eller noe slikt for å styre signalpinnene? Så litt lurium ut de potmeter baserte...

Det er en fordel og få seg en ordentlig pulsgenerator hvertfall hvor kan kunne sette frekvens og duty cycle.

Om SSRen skal vare mer enn noen dager må den ha full kontakt iallefall.
 
Tilbake
Topp