La oss brygge Cold IPA!

Kold Brygg

Moderator
Når amerikanerne lager en IPA stil til ære for meg, er jeg ikke vanskelig å be :p. Jeg brygger og tar det som en selvfølge at jeg skal lage tråd på Norbrygg. Skrivefeilen tar jeg på kontoen for at slikt må vi nesten bare forvente. Intensjonen varmer :D.

Jeg har brygget Kold IPA og er overbevist. Dette er en stil vi kommer til å se mye av de neste årene.

Krisp, fruktig og farlig lettdrikkelig.
1676119642637.png

Mer bitterhet enn NEIPA, fruktigere enn klassisk Amerikansk IPA.

Jeg synes artikkelen til Crisp er informativ.
https://crispmalt.com/news/not-another-ipa-cold-ipas/

1676118854538.png

En stil som vil være fin for å teste humler og kombinasjoner. Min med Columbus, Talus, Mosaic og Citra fungerer utmerket.

Screenshot_2023-02-11-13-49-14-81_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg

Screenshot_2023-02-11-13-49-37-53_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg
 
Sist redigert:
Må innrømme at jeg går litt i surr i alle variantene av amerikansk IPA. IPL, Cold IPA, Brut IPA, West Coast med og uten krystallmalt, "modern" West Coast. Jeg er ikke helt med på at det er så fruktbart å snakke om ulike stiler her. Det er så mye overlapping. Alt sammen er IPA, men brygga med litt ulike preferanser.

Og så er det jo helt fint at du har finni din foretrukne måte å brygge IPA på:).
 
Må innrømme at jeg går litt i surr i alle variantene av amerikansk IPA. IPL, Cold IPA, Brut IPA, West Coast med og uten krystallmalt, "modern" West Coast. Jeg er ikke helt med på at det er så fruktbart å snakke om ulike stiler her. Det er så mye overlapping. Alt sammen er IPA, men brygga med litt ulike preferanser.

Og så er det jo helt fint at du har finni din foretrukne måte å brygge IPA på:).
At det er masse overlapping er det lite tvil om. Og verre vil det bli.

I mitt enkle hode
West Coast - krystall, høy bitterhet og humler i retning av sitrus, grapefrukt, kvae. Nøytral Ale gjær.
IPL - WC men med lager gjær
Cold - ikke krystall, men mais/ ris som gir høyere utgjæring. Høy bitterhet, men humler med mer tropisk preg.
Brut - er det noen som fortsatt husker den?

Jeg synes Cold IPA har en fin tvist som skiller seg nok fra klassisk IPA til å være en egen stil. Men det er dersom man holder seg strengt til kriteriene, noe som kommer til å bli utfordrende.
 
At det er masse overlapping er det lite tvil om. Og verre vil det bli.

I mitt enkle hode
West Coast - krystall, høy bitterhet og humler i retning av sitrus, grapefrukt, kvae. Nøytral Ale gjær.
IPL - WC men med lager gjær
Cold - ikke krystall, men mais/ ris som gir høyere utgjæring. Høy bitterhet, men humler med mer tropisk preg.
Brut - er det noen som fortsatt husker den?

Jeg synes Cold IPA har en fin tvist som skiller seg nok fra klassisk IPA til å være en egen stil. Men det er dersom man holder seg strengt til kriteriene, noe som kommer til å bli utfordrende.
Men West Coast trenger ikke ha krystall. Tvert i mot, det var en sterk anti-krystallbevegelse som lanserte slagordet "munich is the new crystal". Så de lyse variantene av klassisk West Coast ligger ikke så langt unna den kalde IPA'en. Forskjellen er vel at den kalde gjerne brygges med lagergjær - men den trenger vel strengt tatt ikke lagergjær, heller. Og hva blir forskjellen på en IPL og en kald IPA?

Men OK, bruken av ris/mais er vel ikke West Coast - før du kommer opp på dobbel IPA-nivå. Og da var det kanskje sukker som gjerne blei brukt.

(Ikke at dette er så veldig viktig. IPA er uansett ikke mitt øl - og blir det mindre og mindre, særlig etter at hop creep blei et problem. Jeg er drittlei av å takle det, og IPAene mine blir aldri så gode som de var før. En litt diskret APA som ikke tørrhumles, er så langt jeg for min egen del vil strekke meg nå - men så er det smaksløksavstumpede kunder som krever fruktkurvene sine, da;). DBS! Dette er en parentes!!!)
 
Sist redigert:
Cold - ikke krystall, men mais/ ris som gir høyere utgjæring. Høy bitterhet, men humler med mer tropisk preg.
Ikke så langt unna Pacific Ale? Om man bytter mais/ris med hvete er man fort over på amerikansk hveteøl, som er basisen for PA. Også i slekt med IPL, selvsagt – men der bør man kanskje unngå adjunkter. Har absolutt trua :cool:

IPA er uansett ikke mitt øl - og blir det mindre og mindre, særlig etter at hop creep blei et problem.
Har ikke hop creep alltid vært der? Forklarer jo langt på vei gushere, som mange har slitt med oppigjennom.

Hadde også problem med vestkyst IPA/double IPA da den skulle være stadig bitrere for noen år siden. Nå er vel trenden at IPA ikke skal være så bitter lenger, og det passer meg bra. Er nesten litt nyfrelst på klassisk amerikansk IPA.
 
Hadde også problem med vestkyst IPA/double IPA da den skulle være stadig bitrere for noen år siden. Nå er vel trenden at IPA ikke skal være så bitter lenger, og det passer meg bra. Er nesten litt nyfrelst på klassisk amerikansk IPA.

Jeg brygger fortsatt "moderne" West Coast IPA med høy bitterhet, men altså uten krystal malt
 
Ikke så langt unna Pacific Ale? Om man bytter mais/ris med hvete er man fort over på amerikansk hveteøl, som er basisen for PA. Også i slekt med IPL, selvsagt – men der bør man kanskje unngå adjunkter. Har absolutt trua :cool:


Har ikke hop creep alltid vært der? Forklarer jo langt på vei gushere, som mange har slitt med oppigjennom.

Hadde også problem med vestkyst IPA/double IPA da den skulle være stadig bitrere for noen år siden. Nå er vel trenden at IPA ikke skal være så bitter lenger, og det passer meg bra. Er nesten litt nyfrelst på klassisk amerikansk IPA.
Svarer på spørsmålet om hop creep her:https://forum.norbrygg.no/threads/hop-creep.45551/#post-600928
 
Kona: "Darling mr. Reinheitsgebot, perhaps you should for a change, brew something American. I can imagine you pouring me something like this Wayfinder thing....".....leser hun faktisk MIN BYO?...... "...when we have a BBQ on the deck.."

Det jeg mener eller vil er noe som ikke er so relevant:

Image-1.jpeg

You got the point?

Så, da er oppskriften klar (i.h.t. BYO May-June - #37) - blir nok min første forsøk på en IPA type.....


Innspill fra mine brothers in arms? Vann - Humle?

Nici
 
Så, da er oppskriften klar (i.h.t. BYO May-June - #37) - blir nok min første forsøk på en IPA type.....

Innspill fra mine brothers in arms? Vann - Humle?
Vannet ser riktig ut.

Vanskelig å si at humleoppsettet er feil, der er ganske klassisk WC. Men kanskje litt for klassisk. Trenden er vel større WP?

Jeg synes det var vellykket med en forholdsvis stor whirlpool på ca 80° i min uten andre tilsetninger i kjelen enn bitterhumle.

Dersom du ikke vil gå full WP. All Cashmere til whirlpool sammen med 1 min Centennial? Dersom IBU blir litt lav flytt litt tørrhumle, f.eks. 25g Centennial eller Strata til WP?
 
Vannet ser riktig ut.

Vanskelig å si at humleoppsettet er feil, der er ganske klassisk WC. Men kanskje litt for klassisk. Trenden er vel større WP?

Jeg synes det var vellykket med en forholdsvis stor whirlpool på ca 80° i min uten andre tilsetninger i kjelen enn bitterhumle.

Dersom du ikke vil gå full WP. All Cashmere til whirlpool sammen med 1 min Centennial? Dersom IBU blir litt lav flytt litt tørrhumle, f.eks. 25g Centennial eller Strata til WP?

WC? WP?
 
Tilbake
Topp