Lager og temperatur

lassi

Hei, etter å ha brygget to hveteøl, en brown ale, en amber ale, en imperial brown og en IPA har jeg nå planer om å brygge min første pils/lager i morgen og har noen ting jeg lurer på i forbindelse med temperatur.

Jeg har et rom i huset som holder ca. 13 grader. Burdé dette holde for gjæring? Jeg planlegger å kjøle ned til rundt 8-10 grader og sette det på 13 grader. Jeg planlegger å gjær i 3 uker, men bør jeg mot slutten av denne perioden heve temperaturen noen grader for å kvitte meg med diacetyl?

Etter 3 uker gjæring tenkte jeg å flaske eller tappe over på fat for å lagre på fat/flaske. Blir dette riktig? Jeg ser at en del bruker veldig lav temperatur på lagring, men jeg mener å ha lest en plass at temperaturen mellom lagring og gjæring skal ligge på 6-7 grader?

Jeg brygger med Biab om det skulle bety noe.

Setter veldig stor pris på noen innspill her  :biersmile:

13 grader går nok greit, avhengig av gjæren, selv om det kanskje hadde vært bedre med enda kaldere. Men ikke la dét stoppe deg; om du gjør alt annet riktig, får du godt øl.

Når det gjelder diacetyl, bryr ikke gjæren seg så mye om dine tidsrammer. Om du skal foreta en diacetyl-rast, bør den være før ølet er helt ferdig utgjæret, og det bør det være innen fire-fem dager, med frisk og tilstrekkelig gjær. På den annen side er det visst stort sett unødvendig.

Flere bryggerier bruker temperaturer som du beskriver. Men de har store gjæringskar som gjør at trykket blir større. I små batcher som vi (eller de fleste av oss  ;) ) brygger hjemme vil etter min erfaring lavere temperatur gi et bedre brygg. Med 13 grader som min. temperatur ville jeg brukt WLP 810 (San Fransisco lager) som er kjent for å gi lagerpreg ved høyere temperaturer.

Ser ikke poenget med å kjøle ned vørteren lavere enn temperaturen du har mulighet til å gjære i... Skal du gjære ved 13 grader, kjøl vørter til samme temperatur (eller en grad lavere om bryggerommet har høyere temperatur) og ha i  gjæren med samme temperatur som vørteren. Tilsett nok oksygen!!

Lager får en crispere smak om den lagres ved 0-2 grader i minimum 4 uker, gjerne lengre. 6-7 grader går også fint, har gjort det selv, men blir bedre med lavere lagringstemperatur.

Hvilken metode du produserer vørteren med har ikke noe å si, så lenge du mesker med rett temperatur og koker i 90 min. om du bruker pilsnermalt.

Jeg har tenkt å bruke Wyeast 2278. Det jeg leste angående lagringstemp var at det holdt at den var 6-7 grader lavere enn gjæringstemperatur. Altså gjærer du på 10 så må du lagre på 3-4?

Kjenner ikke denne gjæren da jeg for det meste benytter WLP, men googler den til å være en tsjekkisk lager gjær. Uten erfaring med denne spesifike gjæren vil jeg ikke uttale meg om hvordan den oppfører seg ved 13 °C. Som med de fleste tsjekkiske lager gjær trenger du en diacetyl rast om du ikke ønsker sterkt diacetyl preg på brygget... 

Overhodet ikke for å være frekk eller noe; men jeg vet ikke hva du har lest hvor  :)  Men det er ikke meg bekjent noe gitt forhold mellom gjæringstemperatur og lagringstemperatur. Det er imidlertid velkjent at lagring av lager, også tsjekkisk, ned mot 0  °C gjør en forskjell fremfor lagring ved 4, 6 eller 8 grader...

Tilbake
Topp