lager vs ale

Roar A

Norbrygg-medlem
Hei! I min naivitet lurer jeg på hvordan det blir om man gjærer en pils oppskrift med ale gjær og vice verca?
Kan man erstatte pils malt med pale malt? Og omvendt? Trenger pils malt lengre meske tid og koking?
Mvh Roar

Pilsmalt trenger ihvertfall mere koking, 1,5 time med god avdamping og lite tilbakerenning for å få bort DMS.
Med alegjær på lav temp kan du risikere stopp eller lang gjæringstid utenom gjærtyper som greier begge deler.
Tror ikke du skal prøve lagergjær på aletemperaturer mener nå jeg.

Vil tro at lager Gjær på Ale temperatur vil gå rimelig bra. spesielt om man holder seg rundt 14-15°c

WY2112 California lager 14-20°c
WY2124 Bohemian lager 8-22°c

Vil tro en fordel med å gjære lagergjær høyt er at man minsker svovel restene i ferdig øl

Å bruke ale gjær på lager temperaturer under 10°c kan nok gå veeeelig tregt

Det var en episode av Brewing TV som tok for seg bl.a. brygging med lagergjær på høyere temperaturer. Tror det var denne. De kom vel frem til at enkelte typer lagergjær tåler høye temperaturer ganske godt. Var det WLP830?

Ellers kan US-05 gjære godt på lav temperatur (15 grader, for eksempel) og gi en nesten lageraktig renhet.

Man kan selvsagt lage en lys lager med pale malt, men den vil ikke smake helt som en pils.

Tilbake
Topp