Lagring av IPA

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Har brygget min første batch, karboneringa på flasker er ferdig om noen dager. Hva med lagring på 15-16 grader, blir det for varmt? Er det dfa bedre å lagre det i et kjøleskap? Vet at dette er et skikkelig nybegynnerspm, men likevel ;-)

Haldbarheita reduserast noko, men i sumarvarmen går det nok ned lenge før det tapar seg... Lagrar sjølv det meste i slik temperatur, og det går fint, men har for sumarmånadane no gått over til kjøleskåp for delar av batchane.

Hvis du har plass i kjøleskapet så...,
men det blir ikke udrikkelig om du ikke har heller

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du plass i kjøleskap så gå for det. Alle prosesser som kan forringe kvaliteten går hurtigere på varmere temperaturer. Det er ikke av kvalitetsmessige hensyn at butikkene lagrer i romteperatur.

Nå smaker jo ikke IPA som har stått i butikken en liten stund spesielt bra da. Har du mulighet så er kjøleskapet absolutt å foretrekke.

Nå vet ikke jeg hvor stort du brygger, men om du har brygget 20-30 liter og det er din første batch (hvilket betyr at du muligens prøvesmaker litt mer enn helsetilsynets anbefalinger, samt gir vekk til venner, naboer og fjerne slektninger) så ville jeg ikke brukt mange kalorier på å bekymre meg over dette.

Takker for svar. Hva helsetilsynet anbefaler er en ting, men jeg ser poenget ;-). Nå har flaskene stått til karbonering i 10 dager, og jeg har ennå ikke turd smake i redsel for å bli skuffet...... men lysten til å ta en smakstest er nok adskillig større enn tilsynet setter pris på.... mon tro om ikke tiden snart er inne ??????

Har de stått 10 dager er det på høy tid
Inntas en gang per uke a 0,33 -0,5 inntil lageret et tomt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp