Lagring av Stout.

Hei!
Visste ikke hvor jeg skulle spørre om dette så prøver her.
Var nylig i Dublin og kjøpte med meg hjem to flasker av Guiness i 1798 (kopi) limited edition. Dere ser den her:

https://www.danmurphys.com.au/product/DM_439661/guinness-signature-1798-double-extra-stout-750ml.jsp;jsessionid=78C1BF5E0C552B981ACC0F30EB6394D4.ncdlmorasp1301?bmUID=lFdGZre

Øllet er undergjæret, og har en alkoholprosent på 9.

Så, skal dele den ene med svigers om ca en måned, men tenkte å prøve å lagre den andre i noen år før jeg åpner den. Noen tipps? Så langt har jeg blitt fortalt at den ikke burde eksponeres for mye lys, og at den skal holdes i romtemperatur (stabilt, ikke svingninger) under 25 grader.

Noen andre tipps, eller noe som er feil?
 
Sist redigert:
Hei!
Visste ikke hvor jeg skulle spørre om dette så prøver her.
Var nylig i Dublin og kjøpte med meg hjem to flasker av Guiness i 1798 (kopi) limited edition. Dere ser den her:

https://www.danmurphys.com.au/product/DM_439661/guinness-signature-1798-double-extra-stout-750ml.jsp;jsessionid=78C1BF5E0C552B981ACC0F30EB6394D4.ncdlmorasp1301?bmUID=lFdGZre

Øllet er undergjæret, og har en alkoholprosent på 9.

Så, skal dele den ene med svigers om ca en måned, men tenkte å prøve å lagre den andre i noen år før jeg åpner den. Noen tipps? Så langt har jeg blitt fortalt at den ikke burde eksponeres for mye lys, og at den skal holdes i romtemperatur (stabilt, ikke svingninger) under 25 grader.

Noen andre tipps, eller noe som er feil?

Skal du lagre over flere år, så ville jeg ha puttet den i kjøleskap, jevnt kaldt og mørkt. Utviklingen av ølet går sakte, men skjer. Temperatur i kjeller svinger med årstidene, og fører til en hurtigere utvikling, etter hvert ødelegging av produktet.
Alt kommer an på hvor lenge du vil utsette den uunngåelige forringelsen av ølet. Du har jo ingen garanti for utgangspunktet, men bedre sjanse for at det har nådd sitt smaksmessige potensial når du bestemmer deg for å nyte det.
Lagring er alltid et sjansespill, men stabile forhold er det beste/eneste du kan sørge for:beermug:
 
Tilbake
Topp