Lagring Kølsch

KB

Hei

Jeg har akkurat hatt en Kølsch til gjæring i 18 dager på 15-16*C

14 dager på primærkar så 4 dager på sekundær kar

Jeg tapper på flaske igår med sukker lake og de står på 16*C ett par dager for karbonering.

Noen som har tips til lagring her?

Tenkte å sette det i kjøleskapet i en 5-6 uker på 2-4*C ?

Har ingen erfaring med kølsch så setter pris på tips..

GOD JUL OG GODT NYTTÅR!

Ikke sett det kaldt før du er sikker på at du har fått nok kullsyre i ølet. Lagering på 2-4 går fint. Et par dager til karbonering er knapt, ihvertfall på kun 16 grader.

Ikke sett det kaldt før du er sikker på at du har fått nok kullsyre i ølet. Lagering på 2-4 går fint. Et par dager til karbonering er knapt, ihvertfall på kun 16 grader.

Skjønner, er det bedre å sette det litt varmere da eller holde 16 *C i en ukes tid før jeg lagrer det i kjøleskap?

Jeg satt min til karbonering på vaskerommet med varmekabler. Den var klar på 1 uke, men jeg lot den stå 2. Etter det var det ut i garasjen.

De fleste bruker vel romtemperatur. Det har lite/ingenting å si for smaken med høyere temp. Jeg setter ofte noen av flaskene på badet.

hei, dere sier lagring av Kølsch på 2-4 grader går fint? Har lest at øl generelt skal lagres mørkt på 8-12 grader. Er det noe spesielt med Kølsch? Skrudde akkurat temperaturen opp i alle lagringskjøleskap. Noen som har noe mer info om optimal lagringstemperatur for forskjellige typer øl (IPA, Pale Ale, lager etc) og hvor lenge de kan lagres før de MÅ drikkes?

Tilbake
Topp