Lallemand Pomona

Jædr

Norbrygg-medlem
Har en Gubbe-IPA til gjæring. OG 1.060, 2 pakker strødd på topp.

Pomona virker å være relativt treg i starten. Lest at den skal være ganske kjapp, noen andre som har erfaringer med gjæren?

Pomona virker å være relativt treg i starten. Lest at den skal være ganske kjapp, noen andre som har erfaringer med gjæren?
Det blir spennende å høre hvordan den funker.

Jeg synes tørrgjær generelt har en tendens til å være treig i starten - men andre opplever ikke det. Jeg aner ikke hvorfor jeg har opplevd det der - men det kan jo hende du er offer for den samme ukjente årsaken:).

Det blir spennende å høre hvordan den funker.

Jeg synes tørrgjær generelt har en tendens til å være treig i starten - men andre opplever ikke det. Jeg aner ikke hvorfor jeg har opplevd det der - men det kan jo hende du er offer for den samme ukjente årsaken:).
Skal visstnok ikke være veldig ulik Verdant, uten at den har like mye lyst til å krype ut av tanken; så bare det kan jo være en grunn til å velge den

Mitt første forsøk - en NEIPA med OG 1.050 - har nå stått på 17 grader i to dager, altså såvidt i underkant av den anbefalte temperaturen. Den lever opp til ryktet om at den er kjapp: Den virker bortimot ferdig, og har jobba seg ned på 1.008! Det gir 83% utgjæring og 5,5% ABV. Og sida jeg meska på 68/69 grader, må det sies å være skikkelig høy utgjæring.

Jeg tørrhumla samtidig med at jeg pitcha, så gjæren kan nok ha fått hjelp av enzymer fra gjæren. Sånt er vanskelig å vurdere.

Ølet smaker reint og godt. Ingen usmaker. Virker som en fin gjær så langt.

Jeg setter som regel en starter på tørrgjær, og det gjorde jeg her, også. Den fikk stå i kjøleskap et par dager før jeg brukte den, og da fikk den godt med oksygen. Pitcha den kald fra kjøleskapet. Nokså rikelig. Det er mulig den ville vært tregere om jeg hadde pitcha tørrgjæren direkte, men den brukte ikke lang tid på å våkne til live i e-kolben.

edit: Skreiv først at den hadde brukt tre dager, men etter grundig ransaking av det biologiske internminnet, blei det klart at det faktisk bare er to dager den har brukt på å gjøre seg mer eller mindre ferdig. Kveiken kan ta seg ei bolle:)!

Sist redigert:
Tilbake
Topp