Lav FG, kan det fikses?

Har en pale ale som har gjæra ned fra 1046 til 1006, som er litt i laveste laget. Er det mulig å gjøre noe med det, eller må man bare flaske det slik?
 
Det går an å tilsette mere gjærbart, men OG/FG høres ikke galt ut for en pale ale. Hvis du gjør, må du selvsagt passe på å koke opp og avkjøle det du tilsetter.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hmm, ja eg lurte på å lage en minibatch med høy OG og blande med denne, men det blir kanskje litt komplisert.
 
Ser ut som du må leite i helsekost etter Maltodekstrin
Gravety ville jeg tro var omtrent det samme som for sukker

Har lest ett eller annet sted att det har vert brukt men...
 
Jeg ville flasket den som den er.
Unødvendig mye jobb å prøve å øke FG noe, fra 1046-1006 er vel et greit resultat?
det gir 5,2 % og en utgjæring på såvidt over 70 %.
Høres helt fint ut spør du meg
 
Støtter Magne! Du har et godt øl uansett. Ikke helt som du ønsket men neste gang er det bitterheten du er ikke 100% fornøyd med. Bare brygg ofte å juster.
 
Huub skrev:
Støtter Magne! Du har et godt øl uansett. Ikke helt som du ønsket men neste gang er det bitterheten du er ikke 100% fornøyd med. Bare brygg ofte å juster.

Jepp, får berre putte det på flaske. Men er redd det blir "tynt"
 
ØysteinM skrev:
I den grad det er aktuelle har de vel maltodextrin på vin&bar.
Men jeg ville og flaska som det er.
problemet er vel å få blandet dette ut uten å røre inn oksygen og/eller virvle opp bunnfallet i dunken.
Rimelig sikker på at det vil ødelegge mer enn å reparere...
1006 er ikke tynt øl. det kan være kjempegodt som det er.
et godt ordtak er: if it ain't broken.. don't fix it!
Jeg ville flasket det, og neste gang øket mesketemperaturen litt hvis jeg mot formodning ikke var tilfreds.
En løsning som muligens kan hjelpe litt er å karbonere med DME ifølge beersmith, det vil øke FG litt, men kan kanskje gi litt unøyaktig karbonering.
 
magne1972 skrev:
Jeg ville flasket det, og neste gang øket mesketemperaturen litt hvis jeg mot formodning ikke var tilfreds.
En løsning som muligens kan hjelpe litt er å karbonere med DME ifølge Beersmith, det vil øke FG litt, men kan kanskje gi litt unøyaktig karbonering.

Har Muntons Light dme, noken som veit utgjæringsgraden på denne?
 
ligger rundt 80%.
den er vel en av de mest forgjærbare dme, og ligger ca der.
mulig det hjelper litt.
Lykke til
 
RDWHAHB ...Evt juster oppskriften til neste gang med tanke på meske temperatur. Det Viktgste er smaken..
 
Eg seier flask det, og om det ikkje smaker slik du hadde tenkt, så har du gjort deg ein erfaring til neste gang. Eg har sjølv hatt ein pale ale som har hatt nesten samme OG-FG (1045-1007), den smaka ikkje akkuratt slik eg ville ha den, men den smaka godt. Så da hadde eg gjort meg ein erfaring rikare. Det å feile er jo ei god måte å lære på, og denne hobbyen her er jo ein einaste stor læringskurve  :) .

RDWHAHB
 
Lurer på om eg som et eksperiment skal lage samme oppskrift, men meske den på en litt anna måte og sjå om resultatet blir forskjellig.
 
Ja om du endrer mesketempen så endrer du jo FG og rest sødmen også. Kan jo være lærerikt for flere av oss så post gjerne resultatet.
 
Tilbake
Topp