Lav ph starter

Målte 3,5 i ph på starter nå, er det riktig? Har ikke målt ph i starter før, men syntes den smakte litt surt.
Brukte wlp802. Gikk også 3 dager før den var ferdig. Bruke? Kaste?

Målte 3,5 i ph på starter nå, er det riktig? Har ikke målt ph i starter før, men syntes den smakte litt surt.
Brukte wlp802. Gikk også 3 dager før den var ferdig. Bruke? Kaste?

Bruke. Starterølet blir surt. Jeg har riktignok aldri målt det, men det smaker ganske syrlig - litt godt på en måte, men jeg hadde nok ikke drukket et helt glass:p.

Hvis gjæren du setter starteren på, er litt gammel/ikke i toppform, kan det fort gå så lang tid.

edit: Ble nysgjerrig på hva pH bør ligge på. Her er litt beroligelse:): https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/final-ph-of-yeast-starter-infected.567853/

pH 3.5 er samme pH som et relativt surt surøl. Typisk skal øl uten bakterier ligge på 4.2-4.5. Er enheten kalibrert? Det høres rart ut at starterølet skal bli såpass surt på 3 dager. Skal si at jeg ikke har målt pH på mine egne startere dog...

pH 3.5 er samme pH som et relativt surt surøl. Typisk skal øl uten bakterier ligge på 4.2-4.5. Er enheten kalibrert? Det høres rart ut at starterølet skal bli såpass surt på 3 dager. Skal si at jeg ikke har målt pH på mine egne startere dog...

Hvis du sjekker den linken jeg la ut, ser du at " ... the starter turned out to be fine and not infected. I reached out to White Labs and also Wyeast with the same email expecting differing opinions. Turns out they replied with the same response. It is not uncommon for high acid producing yeast strains especially English yeast to drive the PH down in a starter because of the massive growth rate. They said too only worry if the ph is below 3 and/or the yeast aroma is not normal for the specific yeast type."

Tilbake
Topp