Lavteknologi temperaturkontroll

bobkaare

Norbrygg-medlem
Jeg er p.t. den stolte eier av null kjøleskap og en defekt STC-1000. Sistnevnte visr temperatur og alt er fint, men det kommer ikke spenning over terminalene for varme og kjøling, sikkert noe som ble knekt under monteringen.

Uansett- brygges skal det, kjellern holder stabilt i overkant av 19 grader nå i sommervarmen - oppskriften sier gjæring ved 18 grader. Puttet standard 30 liters gjæringskar i en stor plastdunk fra IKEA og fyllte på 20-25 liter vann ryndt gjæringskaret. Tempen holder seg svært stabil. varmen fra stormgjæringen skal tross alt varme opp dobbelt så mye væske som ellers, så tempen stiger på langt nær så mye som den ellers ville ha gjort. Når tempen stiger tapper jeg ut vann med en hevert og fyller på med kaldt vann fra springen til tempen i vannet rundt gjæringsunken ligger på ca 1 grad under gjæringstempen- Utjevningen tar svært mange timer så krever minimalt med vedlikehold. I dette scenariet er det kun kjøling som er aktuelt, men ville nok funket greit med oppvarming også om omgivelsestemperaturen ikke avviker for mye fra gjæringstemperaturen.

Et lite tips til å gjære med betydelig bedre temperaturkontoll enn hva man får ved å bare la den stå i et rom som holder sånn ca riktig temperatur.

men det kommer ikke spenning over terminalene for varme og kjøling

Mulig jeg misforstår deg, men... det skal ikke være noen spenning over terminalene på STC 1000. Terminalene er brytere som kun bryter den ene lederen.

Ellers funker sikkert low-tec løsningen med vannkjøling fint i fravær av high-tec utstyr.

Jeg prøvde å koble til "noe" (to lamper) og se om det skjedde noe. Stille inn dingsen på 20 grader og lysene for "heat" og "cool" oppførte seg som de skulle, jeg hørte at et rele klikket men det som var tilkoblet gikk ikke på. Prøvde å ha sensoren i romtemp på kjøkkenet (25 grader) og i fryseren (-20 grader) men ingen ting skjedde, så jeg har konkludert med at dingsen ikke funker som den skal.

Jeg prøvde å måle spenningen når noe faktisk burde blitt slått på, da skal det vel være spenning over terminalene?

(Ref nicket ditt så brygger jeg denne gangen utelukkende med Amarillo...)

Du får ikke spenning over terminal 5 og seks, eller og sju og åtte, da det egentlig er samme leder som bare går inn og ut, via en bryter. Hvordan koblet du lampene?

Du får ikke spenning over terminal 5 og seks, eller og sju og åtte, da det egentlig er samme leder som bare går inn og ut, via en bryter. Hvordan koblet du lampene?

I stikkontaktene jeg hadde koblet på. Det er selvsagt en mulighet for at stikkontaktene ikke har blitt koblet riktig, men jeg synest ikke det er veldig sannsynlig, det er jo begrenset hvor mange måter det er å koble de på.

Altså. La oss si brun og blå. Den brune gikk inn i stcen i enten 5 og ut av seks (eller omvendt), eller inn i sju og ut åtte (eller omvendt) så ut igjen og til lampa. Den blå går ut av lampa og forsvinner til syvende og sist inn i veggen igjen?

Etter å ha lest blogposten så konkluderer jeg med at jeg har feilkoblet. Da virker sikkert min STC-1000 som den skal, noe som ikke ville hjulpet meg så forbannet mye siden jeg ikke har et kjøleskap tilgjengelig, men greit å vite uansett (og den jeg bestillte fra Hong Kong i går kveld for å erstatte den som nok virker får jeg sikkert bruk for en vakker dag).

Man lærer så lenge man lever, men low-tech tempkontrollen min funker uansett;)

Tilbake
Topp