Lekkasje i hurtigkobling for ølslange på tappeslange

Hei,

Jeg har omsider gått til investering i "Cornelius- løsning" og har mitt første ferdigkarbonerte fat klar til tapping.

Men typisk nok viser det seg at hurtigkoplingen nærmest fatet (kobling mellom tynn og tykk ølslange- samme løsning som link:
http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett
Hvordan virker slike hurtigkoblinger, hvordan kan jeg demontere og hva kan være feil? Noen som vet?

***EDIT***
...så var det altså bare å dytte slangene skikkelig på plass...

Problem solved!


Mvh

FinA
 
I hver ende av denne overgangen er det en liten ring. Trykk denne inn mot senter av av overgangen og trekk samtidig ut slangen. Sannsynligvis er den ikke satt sammen godt nok. Sjekk innsiden for støv eller andre feil og forsøk å sette dem sammen på ny. Tipper det gjør susen. Hvis enden på slangen er skjev eller rufsete kan du kutte av et par mm med en skarp kniv før du setter dem sammen igjen.
 
Skru ned på serveringstrykket og husk full åpning på tappekrana. Iskalde og rene glass hjelper også.:)
 
Jeg har rullet og tvangskarbonert på 3 bar, trykket i ølen er i ca 1,4 bar på 10 grader.

Men ser rundtomkring at det kan hjelpe å la den stå noen dager før karboneringen "fester seg".

Lavere trykk er notert!

FinA
 
Et spørsmål ang disse ut på tur tappekranene. Jeg tapper bare av øl med en slik, hvor ofte bør det demonteres og rengjøres egentlig ? Jeg har latt min stå på i 3 uker nå og tapper noen øl i løpet av helgene. Er det noe rutine jeg bør ha på noe sånt ?
 
DanielB skrev:
Rengjør slangene hver gang jeg bytter øltype på slangen, altså alt fra en fest en helg til ca 6 mnd..

Gjelder det piknik kranen også ? Vil det ikke danne seg noe mugg og andre ulumskheter inne i kranen med hjelp av tid ?
 
ingeborgkarioline skrev:
DanielB skrev:
Rengjør slangene hver gang jeg bytter øltype på slangen, altså alt fra en fest en helg til ca 6 mnd..

Gjelder det piknik kranen også ? Vil det ikke danne seg noe mugg og andre ulumskheter inne i kranen med hjelp av tid ?
Jeg driver ikke med noe spesiell regjøring, ca. en gang i året men aldri hatt ulumskheter i kraner, selv om de halve året bare ligger i øleskapet.
 
Noen flere som har opplevd dette i det siste? Jeg opplevde det senest i dag da jeg skulle ta en karboneringstest av en tripel som har stått i kjellern et par måneder. Alt virker bra med ølet, så det er jo bra, men jeg opplever lekkasje fra hurtigkoblingene på ølslangen jeg nettopp satte sammen.
Selv om jeg mener jeg i første omgang trykket den godt på plass. Ett bar trykk på fatet, sto til "cold crash ute i natt :) )

Det er jo noe som kan frata enhver nattesøvnen. Aldri opplevd det før :(

IMG_2665.jpeg
 
Slangen (eller røret heter det vel) skal først trykkes helt inn, og så skal man trekke ut igjen får å låse/tette koblingen.

mener jeg også gjorde det, men nå har jeg forsøkt på nytt, og virker som det er tett
Så da får jeg bare krysse fingren og gå over på nytt hvis jeg skulle oppdage no
 
mener jeg også gjorde det, men nå har jeg forsøkt på nytt, og virker som det er tett
Så da får jeg bare krysse fingren og gå over på nytt hvis jeg skulle oppdage no
Jeg har opplevd det samme, om du tar slangen ut av koblingen og kjenner på den delen av slangen som går inn i koblingen vil du kjenne at den har "riper", det kommer selvfølgelig av når koblinger "biter" seg fast i slangen. Når slangen er tatt av og på endel ganger, for rengjøring osv, så blir det flere av disse ripene, når de er mange nok så kan koblingen bite mellom 2 riper og det blir lekkasje.

Det fikser du enkelt med å klippe vekk 1-2 cm med slange som har vært inni koblingen. Du kjenner egentlig på ripene hvor mye du må fjerne :)
 
Jeg har opplevd det samme, om du tar slangen ut av koblingen og kjennes på den delen av slangen som går inn i koblingen vil du kjenne at den har "riper", det kommer selvfølgelig av når koblinger "biter" seg fast i slangen. Når slangen er tatt av og på endel ganger, for rengjøring osv, så blir det flere av disse ripene, når de er mange nok så kan koblingen bite mellom 2 riper og det blir lekkasje.

Det fikser du enkelt med å klippe vekk 1-2 cm med slange som har vært inni koblingen. Du kjenner egentlig på ripene hvor mye du må fjerne :)

Jeg har tenkt på det, men egentlig bør den bite bedre med litt riper uten at jeg tror det skal føre til lekkasje
men jeg klipper av litt innimellom hvis det er mye
 
Jeg har tenkt på det, men egentlig bør den bite bedre med litt riper uten at jeg tror det skal føre til lekkasje
men jeg klipper av litt innimellom hvis det er mye
Tjaa, jeg er usikker, når ripene blir mange nok klarer den ikke bite inn i alle ujevnehetene på slangen, ja den biter seg kanskje enklere fast, men innsiden av koblingen er rund.
 
Tilbake
Topp