Request: Øl på fat - for dummies

Hei
Jeg er så lei av å tappe på flasker. Jeg ønsker derfor å gå over på et eller annet fatssystem. Ser det er en jungel av utstyr der ute. Uten å vite hva jeg trenger og hva som bare er kjekt å ha, gjør det arbeidet med å få en oversikt vanskelig for meg. Er det noen som kan forklare ganske basic hva som behøves?
Bryggselv har foreksempel noe de kaller "fatpakke komplett". Er den grei å bruke?
Er CO2en som følger med for å karbonere ølet, eller for å få det opp av fatet?
Må selve fatet holdes kjølig for at ølet skal være kjølig?
Er det noen farer forbundet med dette? CO2 lekkasje osv.?
Hvor fyller jeg CO2? (ser det står i annonsen at CO2 flasker en tom)
Kan regulatoren/tappekran være påkoblet fatet hele tiden, eller er det lekkasjer slik at jeg helst børe koble av for hver gang?
Jeg ser for meg at det tappes fra bunn i et slik fat, hvordan er det med bunnfall etc?

Takk for alle tips
 
Hei
Jeg er så lei av å tappe på flasker. Jeg ønsker derfor å gå over på et eller annet fatssystem. Ser det er en jungel av utstyr der ute. Uten å vite hva jeg trenger og hva som bare er kjekt å ha, gjør det arbeidet med å få en oversikt vanskelig for meg. Er det noen som kan forklare ganske basic hva som behøves?
Bryggselv har foreksempel noe de kaller "fatpakke komplett". Er den grei å bruke?
Jepp

Er CO2en som følger med for å karbonere ølet, eller for å få det opp av fatet?
Begge deler ( du kan også karbonere naturlige på på fat. Då sparer du ein del gass. Det er litt diskusjoner for og imot det. Me er for [emoji23])


Må selve fatet holdes kjølig for at ølet skal være kjølig?
Må stå kjøligt

Er det noen farer forbundet med dette? CO2 lekkasje osv.?
Så lenge du ikkje er i en bunkers er det ganske trykt.

Hvor fyller jeg CO2? (ser det står i annonsen at CO2 flasker en tom)
Du må finne ein lokal leverandør

Kan regulatoren/tappekran være påkoblet fatet hele tiden, eller er det lekkasjer slik at jeg helst børe koble av for hver gang?
Med oss står det på heile tida

Jeg ser for meg at det tappes fra bunn i et slik fat, hvordan er det med bunnfall etc?
Første halvliteren er det med litt bunnfall

Takk for alle tips



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp