Lettøl

Kunne godt tenke meg å lage en velsmakende øl med en lav alkoholprosent. Er det bare å redusere OG, eller noe annet man kan gjøre?
 
Godt spørsmål
Hvordan unngå utvanna øl?
lav OG og høy FG skulle bety mindre malt høyere mesketemperatur eller basemalt med lavere utgjering
 
Sjekk ut artikkelen om brygging av Mild her.

Et utrolig smakfullt øl på rundt 3,2%, egner seg også godt til matlaging!
 
Du kan jo f.eks. ta utgangspunkt i et øl du allerede brygger og liker, og bevare mengden med spesialmalt, men redusere mengden basismalt.

Jeg skulle reklamere for milden min, men Lars kom meg i forkjøpet! ;) Det er selvsagt ingenting i veien for å kutte enda litt ned på basismaltet i denne, for å gjøre den enda noe lettere. Eventuelt kan man selvsagt også benytte en høyere mesketemperatur.
 
Tynn vørter gjærer utrolig godt. En OG på 1.035-38 er passe har jeg funnet ut. Mesk høyt for å få litt ugjærbare sukkerarter. Bruk en gjær med lav attenuasjon. Jeg bruker ofte 002, da levner den mer av de søte sukkerarter i tillegg. Bruker man en høyt attenuerende gjær og mesker enda høyere så vil ølet føles tynnere selv om OG og FG er det samme. Jeg er på parti 7 med lettøl nå. Siste forsøk er en pale ale på 2.7% med OG 1.035, FG 1.014, WLP002, null bitterhumle og mye aromahumle og tørrhumle. Den er meget knas, skal førsøke å øke FG en ørliten tanke neste gang, men tror egentlig den er bra nå.
 
Tynn vørter gjærer utrolig godt. En OG på 1.035-38 er passe har jeg funnet ut. Mesk høyt for å få litt ugjærbare sukkerarter. Bruk en gjær med lav attenuasjon. Jeg bruker ofte 002, da levner den mer av de søte sukkerarter i tillegg. Bruker man en høyt attenuerende gjær og mesker enda høyere så vil ølet føles tynnere selv om OG og FG er det samme. Jeg er på parti 7 med lettøl nå. Siste forsøk er en pale ale på 2.7% med OG 1.035, FG 1.014, WLP002, null bitterhumle og mye aromahumle og tørrhumle. Den er meget knas, skal førsøke å øke FG en ørliten tanke neste gang, men tror egentlig den er bra nå.

Interessant. Kan du dele oppskriften din eller PM'en den?
 
Tilbake
Topp