Liggende varmtvannsbereder til meskekar????

Asgi

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk

Vi oppgraderer til et100 L HERMS system basert på 150L isolerte varmtvannsberedere. 

Vi ser for oss at det vil bli problematisk med stående meskekar siden vi får en maltseng på oppimot 60-70cm. Ser for oss at det fort kan gå tett?? 

Vi har lekt med tanken å ha varmtvannsberederen til meskekaret liggende for å unngå den tykke maltsengen. Vi har søkt etter dette på internett, men finner ikke noen andre som har gjort dette før. Kan d være en grunn for dette annet enn at det er noe mer komplisert å lage???

Andre innspill??

En kjapp og udetaljert illustrasjon: :)

HERMS2.jpg
 
 
Det er vel ikkeno problem. Men dere må ha en lang silplate? Eller hvordan har dere tenkt der?
Og isolert lokk så varmen ikke stikker av
 
jeg har et Hermsoppsett med tre vvb. mesketanken min er litt over 100 liter (stående med silbunn) bruker opptil 22 kg malt og 60 liter vann under meskingen, har ingen problemer med at det går tett. brygget ca 105 liter saison med OG 1048 på oppsettet
 
Takker for gode svar :)

Tenkte opprinnelig en silplate over hele bunnen dersom vi skulle ha den liggende ja.

Fin link der SindreW. Kan se ut til at vi har overdrevet faren for "stuck mash" ved stående VVB. Pumpen vår er en Chugger SS, men vi tenkte å sette inn en kuleventil for å kunne bremse flow'en. Vi bør da muligens sette inn en ekstra ventil for å kunne utligne ev vakum som måtte oppstå.

Afostad: Må du sirkulere med veldig lav flow når du mesker med 22 kg malt for å unngå at det går tett?? Hva har du av silbunn?? . Har du isolert noe???

Vi tenkte å isolere alle VVB'ene igjen. Vurderer å sause den inn med fugeskum, pusse og kle med glassfiber og harpiks etterpå. Inkludert lokket.

Innspill??
 
Et bra alternativ til manuell struping av pumpe er å bruke en "grant".

Da renner vørter fritt ned i en liten beholder og pumpes derifra til toppen av mesken.
 
Hei,
Vi har 2 bryggerier, en versjon1 Beer Brew og et 140 liters VVB oppsett. Har hittil mesket med nærmere 35 kg korn og 80 liter vann. Bruker samme lille "drittpumpa" fra Ebay til begge maskinene har dog et lite filter som er meget raskt å rense foran pumpa. Har ikke opplevd gjennomstrømmningsproblemer i Mesken på VVB oppsettet. Falskbunn med ekstra finmasket sil over. Når Mesketanken skal tømmes til kokekaret bruker vi selvfallsprinsippet. Dette etter en lærefull opplevelse da pumpa gikk helt i stå p.g.a tett kran.
 
Et bra alternativ til manuell struping av pumpe er å bruke en "grant".

Da renner vørter fritt ned i en liten beholder og pumpes derifra til toppen av mesken.

Eller stor grant, hvis pumpen stopper/får i seg luft så blir der fort mye vørter på gulvet ellers. Kan jo løses med nivå-vakt og magnetventil seff. Også mulig å bruke kokekjelen som grant, men krever jo litt høyt under taket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så du framhevet rengjøring med en :p, kan tenke meg hvorfor:rolleyes:
 
Hei, det er ikke bare mulig å benytte en liggende bereder, men en liggende bereder øker dramatisk mengden malt som kan meskes i forhold til en stående bereder av samme størrelse. Det er knapt mulig å få til tett mesk i en liggende bereder pga det store arealet du da kan få til på sillbunnen.

Jeg har en liggende 200 liters bereder med en vevd rustfri silduk i bunn. Kjøpte duken fra http://www.themeshcompany.com/
Mesker normalt med rundt 50-60kg malt. Det er da ikke fysisk plass til mer malt i berederen.
Aldri opplevd tendenser til fortetninger. Kapasitet på 200 liter OG 1050 til kokekar.

HERMS sirkulasjon med 3KW varmekilde. Dette er litt i snaueste laget da stegmesking tar litt tid. Hadde vært en fordel å doble effekten.
 
Skal ikke være noe problem.. Kjenner noen som har gjort det (håper de syns det er greit at jeg la ut bilde) De har også brukt mesh som silbunn, men lurer på om denne var fra Biltema. ImageUploadedByTapatalk1452770926.917500.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Min silbunn er ei syrefastplate det er kuttet ut slisser i med laserskjærer (har e svoger som jobber på metallverksted). Meskekaret er ikke isolert. Brukker en chugger ss pumpe og har en flow på 6-8 liter per min. Kjører med full åpning under mesking uten antydning til stuck mash. flowen er ikke kjempestor pga litt liten diameter på rør og hermscoil, men går helt greit til enkel stegmesking og mash-out (hermskjelen er på 2,4W) Har litt inntrykk av at det overdrives mye når det gjelder hvor mye Watt som trengs. Kokekjelen min koker lett 110 liter vørter med rullende kok med kun 5,4kW. Sikkert mulig å få ting raskere, men jeg brygger 100 liter øl på 5,5 time og ser ingen grunn til å endre noe spesielt for å spare 15 min.
 
Min silbunn er ei syrefastplate det er kuttet ut slisser i med laserskjærer (har e svoger som jobber på metallverksted). Meskekaret er ikke isolert. Brukker en chugger ss pumpe og har en flow på 6-8 liter per min. Kjører med full åpning under mesking uten antydning til stuck mash. flowen er ikke kjempestor pga litt liten diameter på rør og hermscoil, men går helt greit til enkel stegmesking og mash-out (hermskjelen er på 2,4W) Har litt inntrykk av at det overdrives mye når det gjelder hvor mye Watt som trengs. Kokekjelen min koker lett 110 liter vørter med rullende kok med kun 5,4kW. Sikkert mulig å få ting raskere, men jeg brygger 100 liter øl på 5,5 time og ser ingen grunn til å endre noe spesielt for å spare 15 min.
 
Mesker nå i stående bereder, 45 cm dia. Går fint helt opp til 30 kg malt (Chugger pumpe). Et forsøk på å meske endel over 30 kg førte til stuck mash og veldig dårlig utbytte. Har annen løsning på gang, kar med 80cm dia) men liggende bereder høres interessant ut.
 
Etter en del eksperimentering med ulike meskekar har jeg funnet ut at risikoen for stuck mash øker dramatisk ved mer malt enn ca 1.8 kg/dm2 silareal.

Dvs at i en stående bereder med diameter 50 cm(19,6 dm2) går det en praktisk grense på ca 35 kg (19,6x1,8)
Uansett hvor mange liter berederen er på, så er det altså diameteren som begrenser kapasiteten.
Og diameteren er stort sett rundt 50 cm uansett hvor mange liter berederen er på. Det har derfor ingen hensikt å gå til en større (høyere) bereder.

I en liggende 200 liters bereder kan du få ned en firkantet silduk i bunn på 100X50 cm (50dm2)
Da går grensa teoretisk på 90 kg (50x1,8), men så mye malt får du ikke fysisk opp i en 200 liters liggende bereder. Maks 60 kg, dvs langt unna stuck mash.

Det betyr altså at det er lett å øke kapasitet ved å øke til en større bereder.
I en 300 liters liggende bereder vil man antagelig kunne bruk opp mot 100 kg malt.
Dvs en kapasitet på 400 liter OG1050 til kokekar. (men da er det kanskje ikke en hobby lenger?)
 
Sist redigert:
Vi er omsider ferdige og har testet utstyret to ganger. Virker veldig lovende! Gikk for stående meskekar av praktiske grunner. Enklere å lage og tar mindre plass. Brygget med 27 kg malt her om dagen og vi greide likevel å opprettholde en sirkulasjon på 20L i minuttet med chuggeren.

Ble mye styr å kle tankene i fugeskum for så å legge på et glassfiber\polyesterskall. Men er fornøyd med resultatet. Det isolerer godt. Ellers er det hhv 3 elementer på 3,5KW i HLT og kokekar. HLT og mesketønna er på 160L og kokekaret er på 120L. I etterpåklokskapens navn kunne kokekaret vært noe større, men piff, det får holde.

Takker for gode råd tidligere :)



20160420_202409.jpg 20160420_202430.jpg 20160420_202443.jpg
 
Gammel tråd dette, men jeg ble litt interessert i å lage en mesketank av liggende 200 liter VVB som beskrevet her.
Noen som fortsatt bruker dette med hell? Hvordan lager dere i så fall silbunnen?
Tenkte å kappe grov 304 wire mesh (hullåpning ca 1,5mm og 1mm wire) i et stykke på ca 100x50 cm med avrundede kanter i endene. Denne er vel såpass stiv at den burde holde noenlunde formen og ikke presses helt ned til bunnen?
Dersom noen her inne har et oppsett på dette hadde det vært topp med et par bilder :)
 
Liggende bereder var opprinnelig planen vår også, men etter rådene i postene over gikk vi heller for en stående. Mesker 35-37kg malt uten problem. Vi kom vel frem til at den liggende var mye mer krevende å få til mtp silbunn og lokk. Vi trengte egenlig ikke mer heller siden kokekjelen vår bare tar 150L. Svarer vel egentlig ikke på spørsmålene dine her, men det ble i alle fall vårt utfall i denne tråden i 2016. Post gjerne resultatet ditt :)
 
Tilbake
Topp