Lite kjøleskap med plass til Fermzilla

Hei! Ny i denne hobbyen, og har kjøpt startkit for fresh wort kit fra ølbrygging.no

Der er det en 30L Fermzilla og et 19L Corneliusfat.

Har dårlig med plass, og lurer på om noen har konkrete anbefalinger til kjøleskap på under 100cm høyde som har plass til en fermzilla mens det gjærer, mens det også er plass til fatet etter overføring dit?

Takk på forhånd :)
 
Der må du vel ha 70 cm høyde til karet.

Tror det blir vanskelig å finne et klassisk kjøleskap på 100cm. Noe går bort i skroget. Største problemet er motoren eller hva det kalles det som tar en del cm i høyden bakkant.

Tror du må opp i minst 120 cm

Du kan sjekke hvor høy en kegerator er innendørs.

Ferminator er tilpasset gjæringskar, men ikke akkurat vakre.
 
Allrounder kan komme ned rett over 50 cm om du snur den i stativet. ( ellers ett over 60 cm). Jeg har et Elektrolux kjøleskap (ERF2004AOW) på 105 cm. Det er 72 cm innvendig over motoren.
Det beste med det er at termostaten sitter fastskrudd på kjøleelementet. Skru det løst og skapet kjøler ned adskillige minusgrader. Da kan du bruke ekstern termostatstyring. Jeg bruker enten Apollo eller Fermentosaurus med gjærsamler i bunn. Den siste må ha et hull i plata for å få plass, slik at gjærsamleren går ned i rommet foran motoren.

Corneliusfat går fint inn.

... men skapet er 5 cm for stort om du ikke finner en løsning.
 
Allrounder kan komme ned rett over 50 cm om du snur den i stativet. ( ellers ett over 60 cm). Jeg har et Elektrolux kjøleskap (ERF2004AOW) på 105 cm. Det er 72 cm innvendig over motoren.
Det beste med det er at termostaten sitter fastskrudd på kjøleelementet. Skru det løst og skapet kjøler ned adskillige minusgrader. Da kan du bruke ekstern termostatstyring. Jeg bruker enten Apollo eller Fermentosaurus med gjærsamler i bunn. Den siste må ha et hull i plata for å få plass, slik at gjærsamleren går ned i rommet foran motoren.

Corneliusfat går fint inn.

... men skapet er 5 cm for stort om du ikke finner en løsning.
Meget gode skap! Kan ta av topplata, gjetter på at den er ca 2.5 cm.
 
Det skapet som nå brukes som kegerator ble før brukt som gjæringsskap. Det var akkurat stort nok til en allrounder med koblinger på toppen. Det var litt krøkkete, men det gikk, et skap som er et par cm høyere vil være perfekt. Innvendig høyde er 71,5 cm, bredde 47.

20240904_172123.jpg20240904_172201.jpg`
 
Allrounder kan komme ned rett over 50 cm om du snur den i stativet. ( ellers ett over 60 cm). Jeg har et Elektrolux kjøleskap (ERF2004AOW) på 105 cm. Det er 72 cm innvendig over motoren.
Det beste med det er at termostaten sitter fastskrudd på kjøleelementet. Skru det løst og skapet kjøler ned adskillige minusgrader. Da kan du bruke ekstern termostatstyring. Jeg bruker enten Apollo eller Fermentosaurus med gjærsamler i bunn. Den siste må ha et hull i plata for å få plass, slik at gjærsamleren går ned i rommet foran motoren.

Corneliusfat går fint inn.

... men skapet er 5 cm for stort om du ikke finner en løsning.
Bra tips! Skal klare å modifisere benken det skal stå under med 5 cm. Har søkt litt, og det er nesten ingen skap på markedet som er 105cm høye lenger dog, så jeg vurderer å bare drasse med meg hele allrounderen og dra på nærmeste el-sjappe for å se om den passer i noe
 
Tilbake
Topp