Lite skum

Vi har brygget noen øl. PA og Kölsh fra ølsett og Pilsner fra oppskrift. Vi brygger i BB60 v2. Det har en tendens til å blir lite skum i glassene, men kan variere noe. Vi hadde feil med sukkertilsetting ved en flasking (brukte for tykk sukkerlake hvor det lå igjen endel i bunnen av karet) så dette forklarer noe. Litt avhengig av temperaturen på karboneringen er det for oss (vi lagrer på hvert vårt sted) og det er jo noe av årsaken. Men det som er frustrerende er at en får skum når en heller opp i glasset men at dette faller fort sammen. Ser at mange skriver om renslighet og vask av glass og det er sikkert riktig men kjøpeøl holder bedre på skummet enn det vi lager selv. Hvorfor er det slik?

Skyller dere flaskene godt nok før det blir tappet? Rensemiddel og slike ting ødelegger stabiliteten til skum. (Jeg tror ikke at no-rinse ødelegger skummet).

Glassene bør være rene, helt rene. Har de blitt kjørt i oppvaskmaskin eller vasket med samme børste man vasket lasagne-formen med, er det veldig merkbart på skummet.

Hva slags øl brygger dere? Bitter-humler hjelper visstnok med å stabilisere skum.

Mye trub i flaskene?

Vasker flasker med kaustisk soda og flaskebørste. Skyller med kaldt vann før flaskene får en skikkelig runde med star san. Litt trub kan det jo bli i flaskene. Bruker jo oppvaskmaskin til glassene, men det virker som om skummet holder seg bedre med kjøpeøl. Har brygge to sett fra olbrygging.no, Pale Ale og Kölsh samt to pilsner etter oppskrift i G. Foseid sin bok.

Vasker flasker med kaustisk soda og flaskebørste. Skyller med kaldt vann før flaskene får en skikkelig runde med star san. Litt trub kan det jo bli i flaskene. Bruker jo oppvaskmaskin til glassene, men det virker som om skummet holder seg bedre med kjøpeøl. Har brygge to sett fra olbrygging.no, Pale Ale og Kölsh samt to pilsner etter oppskrift i G. Foseid sin bok.

Ikke bruk oppvaskmaskinen til glassene.

Er du sikker på at kjøpeøl holder seg bedre? Du sier "virker som".

http://byo.com/stories/item/621-fabulous-foam

Bruk tilstrekkelig og frisk og god gjær, og kontrollér gjæringstemperaturen. Dårlig gjæring skaper fusel, som dreper skummet ditt.

Ja, kjøpeøl holder seg bedre. Ser at jeg ikke burde brukt "virker som". Vi er helt ferske og har kun brukt tørrgjær. Har tenkt å fortsette med det foreløpig, men er vel på vei bort fra ølsett. Har jo kjøpt den nye boken Byrgg ditt eget øl som nylig har kommet ut. Er en oversettelse med 100 fine oppskrifter og selvfølgelig mye godt.

Tja. Vi har f.eks. pils som har stått ca 2 uker i 12 grader. Den virker litt flat ennå, regner med at den trenger litt lengre tid i denne temperaturen. Ellers så har vi Kölsh som har stått 4 uker i ca 20 grader den er bedre, men skummet legger seg fort. Jeg sliter litt med kjøletåke, kan dette ha noe å si?

Nei, det burde skumme mer med mer proteiner i brygget.

Hvordan beregner dere co2? Bruker dere kalkulator og regner ut ifra hvor mye co2 som skal være igjen i brygget?

Men fortsatt, store eller små bobler i skummet?

Edit: Sett pilsen til romtemp for karbonering, det har lite å si.

Nei, bruker ikke kalkulator. Vi har fulgt anbefalinger som er i ølsettene. Ca 6 gram pr. liter, 150 gram pr 25 liter. Er vel små bobler i skummet, men skal ikke si det for sikkert, har ikke tenkt noe over størrelsene på boblende i skummet. Jeg spretter vel en øl eller to i morgen, kommer tilbake med mer info da. Skal vaske glass med zalo og skylle med varmt og kaldt vann så da får vi se. Apropos vann så er nok brunnvanner vårt litt hardt, vil dette påvirke skummet?

Akkurat det vet jeg ikke.

Men hvis du hadde hatt store bobler så vil det si at ølet er underkarbonert og at skummet kommer bare fra å helle ølen i glasset. Er det et tett skum så er det karbonert "nok". Men du sier at det faller sammen fort. Herfra er jeg blank, dessverre.

Et spørsmål til. Har dere brukt høyflokkulent gjær? Noen ganger hjelper det å snu flaskene på hodet for å få gjæren i suspensjon igjen. 007 er notorisk for dette.

Vet ikke hva slik gjæ er for noe. Brukte det som fulgte med settene og Saflager 34/70 (tror jeg det heter).

Prøv å snu flaskene på hodet i ny og ne. Sett de i romtemp. Mitt "triks" er å sette de på dassen og hver gang jeg gjør litt papirabeid tar jeg meg tid til å snu de mens jeg sitter der.

Skumkvaliteten kan også bli bedre over tid ved at diverse polyfenoler og andre partikler faller til bunns. Kaldlagring øker hastigheten på denne prosessen.

Jaja. Sitter å drekker ølet som vi har brygget. Er flatt men litt godt... Skulle gjerne hatt mer skum. Dette er pilsner som er gjæret i kjeller med lufttemperatur på 10-12 grader. Har idag vasket glasset jeg drikker fra for hånd med Zalo og skyllt godt, men det hjelper ikke. Ser at vi har flere forbedringspotensialer, f.eks:
  • Har hardt vann
  • Riste vørter før gjærpitching
  • Bruke fersk gjær (neppe aktuelt ennå), mangler både utstyr og kunnskap
  • Renhold (syns vi har vært gode, men, men kan alltids bli bedre)
  • Gjæringstemperatur (har fått STC 1000, får fryser snart til full kontroll av gjæringstemperatur, eller eventuellt lagringstemperatur)
  • Lagringstemperatur (planlegger innkjøp av en STC 1000 til og en fryser til)
  • Vente lengre før drikking, itte lett.... må brygge mer
Er sikkert mer men dette er vel noe vi kan forbedre. Husk at den som tror han er utlært og ferdig er ikke utlært men ferdig.....

Tilbake
Topp