litt hjelp til en 100% weissbier

Steffan

Norbrygg-medlem
Jeg leker med en oppskrift på en weissbier med 100% hvete. Det er jo åpenbart noen utfordringer her, men jeg tenker det burde være mulig å komme rundt både stuckmash, lav enzym-aktivitet og tynn munnfølelse i alle fall. Jeg ser for meg noe i denne retningen (20 liter batch):

2,26 kg White wheat malt
2,00 kg Lys hvetemalt (Weyermann)
0,50 kg flaket hvete
0,10 kg Carawheat (Weyermann)
1,00 kg risskall

20g Mittelfrüh 60 min (ca 12 IBU)
Wyeast #3068 Weihnstephan

1) konvertering:
Jeg kjøpte 5lb Whilte Wheat malt fra Morebeer, for denne skal ha en DP på 188 grader Linter som burde sørge for nok enzymer til å konvertere både seg selv og litt adjunkter og spesialmalt i tillegg. Resten av hvetemalten burde vel i det minste ha nok til å konvertere seg selv.. Tenker jeg rett her, eller kan det se ut som jeg vil ha problemer med konverteringen?

2) Adjunkt:
Hvetemalt gir gjerne en lett og litt tynn munnfølelse. Den halvkiloen med flaket hvete er et forsøk på å bøte litt på dette, men jeg vet ingenting om hva jeg kan forvente av den mengden jeg har satt opp. Er jeg på riktig spor her, eller burde jeg kanskje gått for torrified hvete i stedet? Litt konstruktiv input på begge typer, mengder og alternativer hadde vært veldig fint!

3) Spesialmalt:
Carahveten er også en del av forsøket på å øke fylden og spillet i ølet noe, men jeg er redd for at den kan ta for mye over. Jeg har brukt 300g carahvete i et bayerliknende brygg, og det ga et tydelig karamell-hvete-preg noe som passet bra der, men kanskje ikke er helt ønskelig i en hefeweissen. Er 100g lite nok til at det kanskje ikke tar så mye overhånd?

4) Meskeskjema:
Jeg ser for meg å meske inn på 50C i 20 min, 67C i 60 min, 76C i 10mi. Jeg har lest litt om kjemien her, men jeg kan ikke si jeg har stålkontroll på akkurat hva som passer best til et eksperiment som dette. Går jeg glipp av noen steg som jeg burde ha hatt med meg med så mye hvete? Og gir jeg nok tid for fullstendig konvertering?

Jeg kjører HERMS, men med såpass med risskall burde jeg greit komme unna stuckmash, tror jeg..?

Om noen av dere har andre gode innspill hører jeg gjerne. Har stor tro på at dette kan bli godt :)
 
Noen har greid det med 100 % vete, det har ikke du i oppskriften her så det går sikkert bra, bare ikke heng meg hvis i fall....
 
Tilbake
Topp