Litteraturliste

Duckboot

Norbrygg-medlem
Dette er hva jeg har på Kindle'n min + i bokhylla. Noen som ser noen klare mangler her, for at det skal dekke en ølbryggers behov?
http://duckboot.net/ressurser/litteraturliste/
(Bortsett fra Water og Malt)

Litt omformulert:
Jeg vil fordype meg litt i disse øltypene
  • Brown Ale
  • Saison/Farmhouse Ale
  • Porter/Stout
Hvilke bøker tar for seg dybdekunnskap om disse?

Hvis du er interessert i historien til øltypene, kan du kjøpe Ronald Pattinsons "Brown Beer" og "Porter!". De er strengt tatt en samling bloginnlegg (men de er i bokformat, porter-boka er sågar en murstein). Der får du tanker om britisk bryggetradisjon og innsikt i masse omkring tidligere tiders brygging og oppskrifter.

Randy Moshers "Radical Brewing" er en inspirerende bok, selv om den ikke handler spesielt om de øltypene du nevner.

Michael Tonsmeires "American Sour Beers" har en del om saison/farmhouse-tradisjonen.

Michael Jacksons "The great Beers of Belgium" har pitt info om saison.

«Martyn Cornell: Amber, Gold & Black» inneholder mye historie om porter og stout. Utrolig mye morsom informasjon, for den som er interessert i historien til disse øltypene. Den er også såpass lite fengende at det sannsynligvis er den beste sovemedisinen du får uten resept.

Kan slenge på "Beer. the Stort of the Pint" av Martyn Cornell også. Mye interessant (men jeg synes ikke bøkene hans er kjedelige og søvndyssende...).

Litt mer hardcore er forøvrig Ian S. Hornsey sin "A History of Beer and Brewing". Murstein på drøyt 700 sider. Kosebok!

Deilig - Passer glimrende, siden jeg akkurat har operert høyre håndledd, og kan sansynligvis ikke brygge på 8 uker.
Nå vet jeg hva jeg kan bruke tiden til.

Digresjon og tips:
Ikke begynn med bryggerimekking selv om man har dynget innpå med smertestillende. Det hjelper ikke en dritt hvis man vrir kroppsdeler på måter som gipsen prøver å forhindre at de skal vris på. Resultat var at jeg øste ut av mitt ganske så frodige ordforråd til allmen forlystelse. På farssiden er det mye anleggsslusker, og på morssiden er det fiskere - Alle fra Nord Norge.

Om du skal ha bøkene av Ronald Pattinson bør du holde deg unna Kindle-utgavene. De er veldig dårlig formatert, så alle tabeller er fullstendig uleselige. Han har en «skikkelig» bok i tillegg til de andre (utgitt på et forlag, pent illustrert osv.): The Home Brewer's Guide to Vintage Beer. Det er rett og slett en samling med oppskrifter på klassisk engelsk øl.

Hva med en mild ale med OG 1114 og 73 IBU? 1832 Truman XXXX Mild.

Heller ikke jeg synes Amber, Gold & Black er kjedelig. Martyn Cornell skriver ganske godt.

Tilbake
Topp