Løftehøyde på tappeanlegg

Hei, har lest en del her inne nå. (og brukt søkefunksjonen) men finner ikke det jeg trenger av info ang anlegg over flere etasjer.

Noen her inne som har kegerator i kjeller og kraner i første evt andre etg?

Bryggeriet er å finne i kjeller samme er gjæring og lagring. Dårlig rygg forhindrer transport av 19l cornys opp en trapp eller to. Er det nok med standard co2 trykk for å løfte ølet opp en eller to etg?
Hvis noen kjører et slikt opplegg; slangediameter? Trykk? Bilder av oppsett? Ideer? :jaha:

Ps. Ja, skal lage kjølesløyfe pga lengde på slanger :yes:

Flere som har/planlegger slikt system. Trykket som trenges for dette er tilnærmet det samme som i ordinære anlegg.
Det er nok uproblematisk slikt sett.
Med en løftehøyde på f.eks. 4 meter utgjør dette 0,4 bar. Egentlig en fordel med et slikt trykktap :)

Hvis du kjører vanlig trykk på 1 bar så ville nesten løft på 10 vert bra, da kunne du kjøre med tykk slange og bra flow.
Selv ble jeg ferdig (håper og tror jeg) med mitt opplegg, men underveis oppdaget jeg at Perlicene min bare hadde 3 mm innløp, så da bruker jeg 3 mm. slange på 4 meter ca. og ca 3 meter løft. Dette blir det lite flow av men vil ikke gjøre mer med det, jeg prøvde med 6 mm slange på 10 meter men strupingen lagde nok bare skum. Jeg har ikke kjøling i isolasjonsstrømpen med ølslanger som går rett ned fra tapp og inn i kjøleskapet, volumet i 3mm slangen er så lite at det ikke betyr noe.
Håper dette belyser litt.

PS.    Trykket i fatet må uansett høyde være etter co2 nivået du ønsker og ikke løftehøyde.

Takker for gode svar, godt å ha dette forumet å ty til :ilike:

@ Demmo: da bør jeg gå for 4,5 eller6mm på perlickene for bedre flom forstår jeg :jaha: men med større diameter på slange økes vel behovet for kjøling vil jeg tro?( Ref. Harrybrew69 sitt opplegg på YouTube.)
Håper en barndomsvenn med gode kontakter innen alkoholbransjen kan skaffe noen freebies, hvis ikke blir det å bestille.
Best buy out There anyone? Link?

@magne så da slipper jeg en diger krusedull med tykke og tynne slanger for å oppnå et fordelaktig trykk/skum?

Flere innspill mottas med stor entusmiasme :amen:

Tilbake
Topp