• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Fet tappeanlegg med kjøling selges - SOLGT

Eduard

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å selge tappeanlegget mitt. Det er med vondt i hjertet, for jeg har brukt mye energi på å gjøre den til det det er nå, men det blir rett og slett et litt for stort anlegg for meg. Så de som lurte om jeg legger ned bryggingen: never! Skal bare nedskalere tappeanlegget litt :)

Annonsen ligger også på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54228892

Anlegget kan brukes med opptil seks fat koblet opp samtidig, og består av følgende:

1 FRYSER
Danskprodusert kvalitetsfryser av merket Gram. Fryseren rommer plass til seks 19-liters corneliusfat, og en 2 kg CO2-flaske. Det er litt plass til overs for et lite 9-liters corneliusfat eller noen flasker.

2 TAPPETÅRN MED TAPPEKRANER
Tappetårnet er importert fra USA og var da så godt som nytt. Selve tårnet er isolert og det følger med to slanger som man med en liten pumpe kan pumpe kaldt vann igjennom, slik at ølet som befinner seg i tårnet også holdes kaldt til enhver tid.

Shanksene på tårnet fulgte med, mens de gamle tappekranene ble byttet ut med splitternye Perlick 525 SS-kraner. Disse kranene utmerker seg ved at de ikke klistrer seg igjen når de ikke blir brukt på noen dager. De er derfor spesielt godt egnet til situasjoner der ikke kranene ikke brukes hver dag, eller uke.

3 DRIPTRAY
Dette driptray i rustfritt stål er stort nok til å fange opp dråper under alle kraner. Festet med dobbeltsidig tape, slik at den ikke sklir vekk når man åpner fryseren for å bytte fat.

4 TEMPERATURKONTROLLER
Temperaturen i fryseboksen styres av den eksterne Conrad UT-100 temperaturkontrolleren. Har fungert utmerket så langt. Lett å stille inn på- og av-temperaturen på fryseren. Det bør helst være 2 eller mer grader imellom (hysteresis) , slik at fryseren slipper å bli slått på og av for ofte/fort.

5 CORNELIUSKOBLINGER

Disse ble nyinnkjøpt i Tyskland. Alle koblinger er av type NC/Pepsi (systemet som brukes av de fleste hjemmebryggere), og er utstyrt med tilbakeslagsventiler. Ventilen sørger for at hvis et fat er godt fylt og er under høyere trykk enn selve kegeratoren, så vil det ikke kunne komme øl inn i CO2-ledningen. Slik slipper man mye slitsom vasking av CO2-ledninger, noe som vanligvis ikke er nødvendig.

Kranene er koblet opp med slanger med øl-koblinger, også av type NC/Pepsi.

6 CO2-fordeler

Fordeler CO2 fra CO2-flasken til alle 6 fat. CO2 kan lett stenges dersom et fat ikke er tilkoblet.

7 VANNPUMPE (ikke på bildene)

Jeg har en vannpumpe (ny) liggende som er i stand til å pumpe vann opp i tappetårnet. Har ikke hatt tid til å installere denne fast, men det bør være lett å koble opp. Man kan eventuelt plassere en beholder med kjølevann i fryseren, som pumpes opp til tårnet og tilbake, slik at ølet i tårnet holder tilnærmet samme temperatur som ølet i fryseren ellers.


IKKE INKLUDERT:
Det eneste man trenger for å få full uttelling av anlegget er et antall Corneliusfat (opptil 19 liter hver), en CO2-flaske på 2 kg som kan plasseres i fryseren, eller en større CO2-flaske som kan plasseres på utsiden, og en CO2- regulator med fortrinnsvis 2 manometere (trykk inne i flasken og trykk ut til fatene). Og øl, mye øl!

Jeg brukte ca 9000 kr på alle delene, og en god del tid for å få koblet alt sammen. Anlegget fungerer utmerket, men jeg har behov for et mindre anlegg.

TRANSPORT:
Fryseboksen har jeg selv transportert på biltaket, uten at det bød på utfordringer. Den ser tyngre ut enn den er. Evt kan jeg levere den selv i Oslo/omegn hvis ikke kjøper har bil.

IMG_1257-L.jpg
IMG_1258-L.jpg
IMG_1260-L.jpg
IMG_1261-L.jpg
IMG_1262-L.jpg
IMG_1264-L.jpg IMG_1265-L.jpg IMG_1266-L.jpg
 
Tilbake
Topp