Logistikk spørsmål

Har tilgang på mange 25l plastkanner. Skal sjekke litt mer, men regner med dem er næringsmiddelgodkjent (desinfeksonssyre melkeanlegg, tipper tilnærmet vår starsan).
Det er fullt på fat og kasser og plass. Det jeg lurer på er om jeg kan brygge øl som skal lagres og sette det bort på disse(ukarbonert). For så å ta dem frem og stikke om til fat og karbonere, eller stikke om med sukkerlake og en liten skvett US-05 el. og flaske.
Hadde vært bra å hatt 4-5 slike kanner som man kunne "glemme"
Noen som har prøvd/synspunkt?

Bore hull i lokket og sett på en cornelius gass inn. Sett på litt trykk, 0,3 -0,5 bar med CO2  så holder det seg en bra stund uten oksydering.

Det går helt klart.. Godt tips. Trodde kanskje at å klemme ut alt luft ga samme resultat. Da har kanna litt å ekspandere på om ølet frigir CO2 og..?
Tror jeg vil prøve en NØ IBA klone og lagre slik i et halvt år.

Dette med sukkerlake og pitche litt gjær etter lagring ukarbonert. Noen som har prøvd det?

Plasten vil nok slippe gjennom en del O2, så det er antakelig ikke de beste lagringsbeholdere for øl.

På dei 4 liknande vanndunkane eg fekk tak i via jobben min står der at dei berre er godkjente for vatn.

Må sjekke dei litt meir, men på desse har det vore lav-pH desinfeksjonsmiddel til melkeanleg(såvidt eg har forstått), ikkje vatn.

Hans Einar skrev:
Bare for å yte litt motstand. Tror eller vet Gahr? Det blir jo laget fat i plast nå..

Jeg vet selvsagt ikke, siden jeg ikke har sett dunkene, men normalt holder ikke plastdunker oksygen godt nok ute til at det egner seg til langtidslagring av øl. BetterBottles og plastfat som er spesiallaget til formålet er naturligvis en annen sak. Hvis du vet hvem produsenten av dunkene er, er det kanskje mulig å finne ut?

Skal sjekke opp litt nøyaktig. Pantordning på disse er borte nå, og det er haugevis å få tak i... om de da er egnet. Det er iallefall tre typer som jeg kan sjekkes opp. Noen gule som er dagens maursyreerstatning, og to typer blå, hvor den ene er den jeg tenkte på. Det er også noen hvite, som kan være aktuelle om de står mørkt..

Hmm. Noen som får noe fornuftig ut av dette?

ravu6ete.jpg

Se side 3 i dette dokumentet (UN Packaging Code Explanation) det forklarer kodingen. http://www.thecompliancecenter.com/pdf/catalogs/full_line_catalog_2010.pdf

Tilbake
Topp