Lurt å bruke 15mm PEX rør som manifold til meskekar?

Heisann. :)

All grain skal snart realiseres og i den forbindelse må meskekaret lages ferdig.
Jeg kjøpte en 36 liters kjølebag fra Europris i går (mista 3.5 C på 60 min=godkjent?) og skal ha manifold med gjennomføring på kortveggen.

Hva tror folket om å bruke 15mm PEX fra Biltema? Jeg tenkte da å følge vanlig oppskrift for kobberrør med tynne slisser i rørene.
Det var jo billige og lettmonterte deler med mulighet for messinkobling ut mot gjennomføring.

Link til deler er HER (Bla nedover på siden)

Tenkte på denne gjennomføringen med kran på utsiden.

Georg

Max 85 grader står det, ligger jo ganske tett oppunder... For at du skal oppnå xx antall grader i meskinga di, må du jo nødvendigvis bruke vann som er varmere en 85 grader vil jeg tro. Uten at jeg har mesket med slikt utstyr selv da... Men jeg ville nok brukt noe annet. Sikkert noen som har prøvd dette før her, er så mange Petter-Smart folk her så ;)

Til dette vil jeg nevne det som har vært min løsning lenge, en spiral med fleksibelt elektrikerrør. Den monteres på ei rist, proppet i enden og ellers gjennomhullet. Den føres opp uten skjøt, og vørteren tas ut på hevertprinsippet. Et PEX-rør beregnet for varmtvann er sikkert mer varmebestandig, men jeg har ikke hatt noe problem med elektrikerrøret. Det tenkes vel på bismak ?

Usmak er en ting jeg er bekymret for, samt at jeg ikke ønsker plast som kan slippe løsemidler ved oppvarming. Innen andre bryggetradisjoner hvor prosentinnholdet er noe høyere enn øl, blir det alltid poengtert viktigheten av godkjente plastyper som PP, PE og silikon.
Jeg er av den grunn litt skeptisk til flexirør :)

Jeg har brukt PEX-rør i stor skala i et bryggeoppsett jeg ikke bruker lenger. Noen bismak merket jeg ikke og PEX er vel laget av polyethylen, som så vidt jeg vet skal være trygt (noen som kan verifisere?).

Har bare gode erfaringer med PEX rør. De setter ikke smak som jeg klarer å kjenne i alle fall. Go for it!

Pex er ok setter ikke smak, og tåler varme, så lenge det ikke utsettes for høyt trykk, ikke over 2,5 kg når du bruker 90 grader vann. Ville nok brukt FPL deler, med innstikkhylse for å være sikker. :hadet:

Har brukt PEX rør selv i mitt meskekar uten problemer. Jeg borret masse hull i røret og trakk strømpa på en koaxialkabel over røret for å få effekten til en sil. Funker fint som fy.

Grunnen til at det er oppgitt til 85grader er for at plasten blir litt mjukare og tåler dermed ikkje trykk så godt. Skal sikkert tåle mellom 10 og 20 bar ved 85C. Sjølve plasten tåler mykje meir og avgir ingen stoff til vørteren ved temperaturar langt over kokepunktet. Sjekk wiki om pex/pe-plast.

Noen bilder av pex prosjektet.
Det var lett å sette sammen, og pex rørene var veldig enkle å kutte med baufil.

Nå får jeg bare håpe at det funker i praksis :)

Vedlegg

• DSC01910.jpg
    259 KB · Sett: 880
  • manifold.jpg
    182,2 KB · Sett: 845
  • kran.jpg
    210,4 KB · Sett: 800
Fungerer gjør det nok, men du har svært få slisser, så det vil nok gå treeeeeeegt dessverre..

Har nok dobbelt så mange slisser i min, og synes det går tregt..

Da skal jeg ordne flere slisser :) Jeg testa bare med vann, og da rant det fint, men vørter er vel noe annet.

Rørene er såpass harde at det ikke er noe problem å doble antall slisser.
Det er heller ikke noe i veien for å lage slisser i t-stykker og hjørner.

/henter baufila

Masse slisser er bra!  :skitbra:

Problemet kommer når det er masse knust malt rundt slissene som delvis blokkerer de.

Det ser ut som om 1/3 av tanken ikke er dekket med manifolden din, noe som vil føre til dårligere utbytte.  Ikke at det skal være av avgjørende, men ville iallefall nevne det.....

Og så har du en haug med koblinger - ville nok ha boret hull i de også.  Ellers kan dette gjøres på en langt enklere måte, slik min tamme rørlegger viste da han laget en til meg:
http://www.bryggeri.net/utstyr/krokeide-aktiebryggeri-sitt-oppsett/ Ser ingen grunn til at dette ikke kan lages i pex.

Trygve skrev:
Det ser ut som om 1/3 av tanken ikke er dekket med manifolden din, noe som vil føre til dårligere utbytte.  Ikke at det skal være av avgjørende, men ville iallefall nevne det.....

Og så har du en haug med koblinger - ville nok ha boret hull i de også.  Ellers kan dette gjøres på en langt enklere måte, slik min tamme rørlegger viste da han laget en til meg:
http://www.bryggeri.net/utstyr/krokeide-aktiebryggeri-sitt-oppsett/ Ser ingen grunn til at dette ikke kan lages i pex.

Ja det var en lur løsning, og ett flott hjemmebryggeri! :)

Jeg har nå tredoblet antall slisser/hull, så jeg får ihvertfall prøve en gang før jeg endrer løsningen.

Liten oppdatering i tilfelle andre vurderer noe tilsvarende.

Jeg mesket for første gang for snart 14 dager siden, og synes det fungerte uproblematisk. Vørteren rant ut raskere en jeg hadde forventet, men effektiviteten er jeg ikke helt sikker på da jeg ikke har blitt helt bestevenner med Beersmith enda ;D

Vedlegg

• Heia biltema.jpg
    234,7 KB · Sett: 449
Vet ikke helt om jeg skyter en pil i blinde, men man skal vel helst unngå å "plaske" med vørteren når man tapper ut... Jeg har selv gjort det, og fikk den berømte våt papp smaken. Men jeg drakk ølen likevel!:-D Den forsvant etter noe lagring da. Men lykke til likevel;-)

Tilbake
Topp