Magnetrører

Jeg satte sammen min magnetrører i dag og den så bra ut - men...

Når jeg startet den rolig så kaster den magnetpinnen avgårde.
Har hastighets justering på den - men selv om den går sakte så detter pinne av.

har en magnetpinne som er av oval type, men har det noe å si ?
$_12.JPG

http://www.ebay.com/itm/NEW-Teflon-PTFE-Magnetic-Stirrer-Mixer-Stir-Bar-Bear-Up-to-250-for-Labor-/151206996667?pt=UK_BOI_Medical_Lab_Equipment_Lab_Equipment_ET&var=&hash=item2334a3aabb
 
Har da satt i større magnet - trodde det var denne jeg hadde brukt....
Måtte flytte vifta enda lenger fra lokket - for ellers sugde den seg fast i lokket.

Nå virker det bedre - nesten

Startet røring i vann og det fungerte ypperlig, men kunne ikke kjøre på full gass - da trakk den for mye luft - men beholdt pinnen på.
Så lot jeg den stå litt - så hadde den plutselig stoppet ?
Skrudde av og på vifta igjen så kjørte den videre.
Man har problemer med at den stopper opp etter en stund


Noen forslag til hva det kan være?

Vifta er på 12v 0,6A fra strømforsyninga på en PC
Magneten er fra en gammel SCSI HD 5,25" server den er råsterk, deter vel 1 cm fra magnetpinnen ned til vifta




Har flere forskjellige størrelser på pinnene og prøvd alle
 
Kan være at magneten stopper vifta, det skjer hos meg om jeg har begge magnetene mine på. Kan evt justeres med noe under magneten for å få større avstand til vifta.
 
Kan det være at vifta jobber så hardt at den går varm og stopper opp?

Har du en eller to magneter montert på vifta? Jeg hadde samme problem med at den ikke ville holde på rørepinnen, men etter at jeg monterte en nord og en sør på hver side av vifta holdt den rørepinnen på plass.

Jeg opplevde etter hvert at denne hjemmesnekra røreren begynte å lukte mistenkelig svidd. Jeg ble nervøs og kastet hele greia i en container og kjøpte Bryggselv-røreren. Har ikke angret på det!
 
har lagd meg en provisorisk magnetrører av ei 12V PC vifte og magnet fra en harddisk.

Mens jeg mekka litt på dette så prøvde jeg to forskjellige vifter. Den ene tålte bedre at det satt en magnet oppå enn den andre uten kolbe og magnet over.

Nå endte jeg med ca 1-2mm mellom magneten på vifta og kolben. Dette fungerer bra så langt. Har kun testa en "rett" magnet på 35-40 mm (ikke sikker på målet). Den er bittelitt lenger HD magneten.

Jeg sliter litt med at den under oppstart kan kastes ut, men overlever den det så slipper den ikke og rører heøt fint. Har nå en starter på 1,1L ståendes på en 2L kolbe og det ser bra ut. Jeg har kun en 12V PSU og uten mulighet til å strye hastigheten.

Det som jeg regner med har skjedd hos deg er enten at magneten i kolben drar såpass i vifta at den stopper, eller så er det motsatt at HD magneteten drar så mye mot spolen i vifta at den stopper. Så er egentlig bare å prøve seg frem med avstanden. Jeg bygde bare under kolben med tynn papp til jeg hadde klaring og ting fungerte.
 
Jeg bruker to sånne som dette http://dx.com/p/super-strong-rare-earth-re-magnets-8mm-20-pack-4248, limt fast med... Tja, 3cm mellom, på en helt enkel 12v pcvifte fra ebay, og en http://www.bryggselv.no/products/magnet-oval-5x15cm i en 2l kolbe, og en http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator,-20-W/36-4219 der jeg vel fant ut at 7,5v var passe, mer enn det så blir det for mye fart på vifta og den glipper røreren. Har lurt litt på å montere inn et potensiometer for å kunne variere hastigheten helt fritt, og få en mykere start.

Kolba står også rett på vifteramma, så avstanden mellom magnetene og røreren blir ikke mye mer enn tykkelsen av kolba. DET tror jeg er det viktigste punktet for å få det til å sitte - så lite som mulig avstand mellom magnetene på vifta og røreren.
 
To ting det kan være:

1. Feltet fra magneten du har festet på vifta overlegges de interne magnetfeltene i viftemotorens viklinger på en ugunstig måte, slik at du mister mye kraft. Dette kan du løse ved for eksempel å lime en litt tykk metallskive mellom vifta og magneten, som vil rette feltet i større grad vekk fra motorviklingene.

2. Du bruker et vanlig potmeter som hastighetskontroll og har skrudd den for langt ned. Problemet med å styre motorhastigheten ved å regulere spenningen, er at motoren ikke opererer på det spenningsnivået den er laget for, og den får et mye svakere dreiemoment og en større andel av effekt avsatt som varme i viklingene. Løsningen her blir å skru opp farten slik at den også får tilbake momentet sitt, eller lage en mer avansert PWM-styring av motorhastigheten så du kan justere hastighet mens du beholder maksimalt dreiemoment. Du sier den drar ned for mye luft på høy hastighet, men så lenge det ikke spruter gjærstarter utover kjøkkenbenken har det (så vidt jeg vet) ingenting å si.
 
Sliter litt med dette jeg også. problemet mitt er at jeg ikke får hastigheten på vifta langt nok ned! på den minste hastigheten som viftestyringen min gjør går det så fort at virvelen går helt i bunn, og da slås magneten løs. du snakket om bedre styring av vifta, har du noen eksempler på hva som kan brukes som styring når vanlig viftestyring til pcer ikke gjør susen? er forresten på fjerde vifta nå, siden de tre første jeg kjøpte ikke klarte å lage virvel! den jeg har nå funker fett da, litt for fett :p
 
Hvor mange volt kjører du den på? Enkleste løsning er sannsynligvis rett og slett å senke spenningen, selv kjører jeg som jeg nevnte over en 12V-vifte på 7,5V, og det blir en fin liten virvel, tenker den er et par cm dyp.

Kjøper du en sånn batterieliminator/lader som den jeg linka til hos clas er det bare å klikke bryteren ned til ønsket spenning. Evt - har du en vifte som er beregnet på mindre enn 12V (står på den) så er det jo bare å gå for en enda lavere spenning, evt kan du også bruke lillebroren til den jeg bruker, http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator/36-4447 som kan skrus enda et par hakk lengre ned.
 
Tror magneten har vært for sterk - propellen er blitt dratt halvegs av på vifta.
prøver på nytt med ny vifte :)
 
belzon skrev:
du snakket om bedre styring av vifta, har du noen eksempler på hva som kan brukes som styring når vanlig viftestyring til pcer ikke gjør susen?
Viftestyringer bruker praktisk talt alltid PWM, som jeg nevnte. Hvis den ikke lar deg skru hastigheten lavt nok – noe som i så fall er et problem med styringen din, og ikke PWM som sådan – kan du jo prøve å kun bruke et potmeter koblet som en variabel motstand, som de fleste hjemmelagde magnetrørere bruker. Ellers blir det å lage din egen viftestyringskrets eller modifisere den du har, noe som er fullt mulig, men krever litt elektronikkunnskap.

ohenrikh skrev:
Tror magneten har vært for sterk - propellen er blitt dratt halvegs av på vifta.
prøver på nytt med ny vifte :)
Det kan virke som du har litt kort avstand mellom magnet og rørepinne i så fall. Prøv å øke avstanden litt. :)
 
ohenrikh skrev:
Jeg brukte en slik for å styre strømmen - ser den bra ut ?
Sikkert bra. Så lenge hastigheten varierer slik du vil – altså at den ikke går fra null til maks på en halv millimeter vridning eller varierer ekstremt på starten, men nesten ingenting videre – så er det slik det skal være. Det som varierer mellom potmeterne er den totale motstanden og om motstanden øker lineært eller logaritmisk med vridningen av "rattet".
 
@ohenrikh - det kommer litt an på vifta di, men jeg mistenker at det ville funke bedre med en på fex 1kOhm eller kanskje tilogmed bare 500Ohm. Kan det muligens stemme at det bare er i den ene "enden" at vifta kjører i det hele tatt, og at den stopper veldig lenge før du kommer til motsatt ende? På min vifte, som er 12v og 0,8A
 
Ja det ser ut som om med den nye vifta på 0,5 A ikke starter å snurre før jeg kommer helt over med skruknappen.

Vil det si at jeg burde byttet fra 5KOhm til en  1KOhm eller 500 Ohm ?
Ser det står 2 og hhv 0,5 w på de jeg har funnet under - har det noe å si ?
0,5A * 12 = 6w burde jeg da hatt en kraftigere ?

Hva Tror du om denne  på 500 Ohm ?
http://www.ebay.com/itm/10-Pcs-500-Ohm-Linear-Taper-Rotary-Potentiometer-Panel-pot-B500-ohm-/331059703890?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d14b23052

eller denne på 1KOhm?
http://www.ebay.com/itm/10pcs-WH148-1KOHM-potentiometer-With-step-/141167615374?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20de3edd8e
 
Jeg hiver inn et spørsmål i tråden din jeg ;)

Er det noen som har prøvd å kontrollere en magnetrører med en PID regulator?

Har en vifte på 0.5A som jeg fikk til å røre 2.2L med i går, men er ikke helt fornøyd. Tenkte dermed å bruke en annen vifte jeg har liggende på 1.8A, den får derimot ikke plass i boksen jeg har laget.

Jeg skal lage en kontrollenhet m/PID hvor utgangen blir en vanlig stikkontakt, veldig fleksibel løsning. Om jeg da kobler viften til denne kontrollenheten kan jeg justere output i %, noen som har erfaring om dette funker? Største utfordringen som jeg kan se er intervallet mellom av/på, at dette kan bli for stort for et jevnt turtall.
 
Tilbake
Topp