Magnetrørerbyggeprosjekt

Toresito skrev:
Og har kommer "hjertet" av prosjektet, fartsregulatoren. Måtte hardware-hacke litt for å få lastet inn min egen software. Den delen er ikke helt ferdig ennå, synes at magneten går litt hakkete rundt.

Hakker den fordi det er langt mellom spolane eller fordi kontrolleren ikkje får synk av back EMF? Den derevne magneten (rørepinnen) er jo ikkje så kraftig, og som du sikkert veit er desse sensorlause BLDC-regulatorane avhengig av back-EMF fra den tredje ledningen for å vite når den skal fyre neste par.

Om det funkar greit med ein billig BLDC-regulator kan ein koble til ein servotestar med potmeter for å justere hastigheiten. Plug and play ;)
 
EspenL skrev:
Så hvis man kjører coilene parvis så kunne man også få til 8? Ser for meg at det kan få gangen til å bli litt jevnere.

Ja, det kan være en måte å gjøre det på, men det er også mulig å programmere mikrokontrolleren til å drive coilene med en fin sinus-kurve istedenfor av/på. Får se hvor mye arbeid jeg gidder å legge i det, røreren fungerer egentlig helt fint slik den er.
 
protto skrev:
Toresito skrev:
Og har kommer "hjertet" av prosjektet, fartsregulatoren. Måtte hardware-hacke litt for å få lastet inn min egen software. Den delen er ikke helt ferdig ennå, synes at magneten går litt hakkete rundt.

Hakker den fordi det er langt mellom spolane eller fordi kontrolleren ikkje får synk av back EMF? Den derevne magneten (rørepinnen) er jo ikkje så kraftig, og som du sikkert veit er desse sensorlause BLDC-regulatorane avhengig av back-EMF fra den tredje ledningen for å vite når den skal fyre neste par.

Om det funkar greit med ein billig BLDC-regulator kan ein koble til ein servotestar med potmeter for å justere hastigheiten. Plug and play ;)

Testet først regulatoren uten modifikasjon, men det gikk ikke. Antageligvis en kombinasjon av lite "back-emf" og at den er beregnet på et mye høyere turtall. Hadde forventet et lite livstegn akkurat i oppstarten også uten noe "back-emf" signal, men fikk ingenting. Sinus 3-fase vha. pwm blir neste, men før det tror jeg at jeg skal jobbe litt mere med temperaturkontroll, både under mesking og gjæring. Tror det er viktigere for smaken på ølet :)
 
EspenL skrev:
Begynn med temp-kontroll under gjæringen, det er viktigst. :)

BANG! Og der var han i gang med sitt partikkelaksellerator/antimaterie-gjæringstemperaturprosjekt
 
Imponerende magnetrører!

Nå angrer jeg på at jeg ikke studerte mere elektrofag. Blir spennende å se fortsettelsen på denne tråden.
 
Tilbake
Topp