Magnumflasker

Stian Krog

Norbrygg-medlem
Hei, er det noen som vet om steder som selger magnumflasker (1,5 liter)? Jeg kjøpte nemlig en slik flaske med svensk cider (Herrljunga, alkoholfri) på Europris her i Bergen for en stund siden og oppdaget at den faktisk funket helt fint til hjemmebrygg. Mulig det ikke er et sjakktrekk å satse på langtidslagring i den, men den relativt enkle plastkorken av typen "press-ned-lag-for-lag" fungerte glimrende sist gang - karbonering og alt på stell.  :skitbra:

Da jeg har sansen for disse grandiose flaskene, som er velegnet som "premiereflaske" på et nytt brygg eller å ta med i festlige sammenhenger (dessuten er det nok til at mange får smake med bare 1 flaske) er jeg nå på utkikk etter denne typen, eller andre magnumflasker det går an å brygge på. Har ikke 29 mm flaskekorker, så jeg er avhengig av en annen korkeløsning; f.eks. denne "presskorken" som jeg nevnte ovenfor. Er det noen som vet om steder de selger slike? Jeg skal ikke nødvendigvis ha så forferdelig mange, men det er litt smådyrt å betale 40 kroner for en flaske når man i all hovedsak skal bruke emballasjen og ikke innholdet. Dvs. - det er det egentlig ikke (cideren er god, den) , men Europris tar disse inn bare til jul og 17. mai, og jeg kunne tenke meg noen før den tid.

Anyone?  :attevar:

Kjøpte en Magnum cider for ikke alt for lenge siden. Den fikk jeg tak i på ICA Maxi på Bjølsen. Ikke akkurat lokalt for deg, men kan vel hende at andre større ICA butikker har det (er ikke Meny også ICA?).

Champagneflasker ? kjøpte champagnekorker i plast på Partyman i Bodø, korkene kommer med strengen som sikrer korken. Partyman er for langt unna for meg men jeg bruker ringe dem og de sender, grei service.

Borre skrev:
Kjøpte en Magnum cider for ikke alt for lenge siden. Den fikk jeg tak i på ICA Maxi på Bjølsen. Ikke akkurat lokalt for deg, men kan vel hende at andre større ICA butikker har det (er ikke Meny også ICA?).

Kan kikke litt på ICA-butikker rundt omkring, selvfølgelig (det er ikke samme butikk, forresten - ICA er ikke en gang med i NorgesGruppen, som Meny er). 
Men jeg lurte altså først og fremst på om det var noen som solgte slike i "løs vekt". Har Googlet mye men ikke funnet noe...  :(

Glemte flaskene :)  vinråstoffbutikker og Europris bruker selge, ellers kan du høre med utesteder men der må du snappe dem før de går i glassconteineren.

Eventuelt selger valdres gardsbryggeri øl på to liters flip top flasker.
Har ikke smakt annet enn stauten (Som kanskje ikke er en stout?), men jeg må si jeg så langt liker flaskene bedre enn brygget :jaha:

Peter T skrev:
Eventuelt selger valdres gardsbryggeri øl på to liters flip top flasker.
Har ikke smakt annet enn stauten (Som kanskje ikke er en stout?), men jeg må si jeg så langt liker flaskene bedre enn brygget :jaha:

Helt enig; flaskene var dødskule, men ølet var "sådär"...

Tror ikke de har på Europris, i og med at jeg spurte dem om de eksisterende flaskene (men jeg husker ikke helt om jeg faktisk spesifiserte at jeg skulle bruke tomflaskene, så det kan jo være...). På utesteder har jo flaskene sprettkork, så det blir en annen affære i og med at de gjerne ikke har den hengende på tomme flasker...hadde vært kjekt å få kjøpt de flaskene med presskork i plast; det går selvfølgelig an å bruke champagnekorker men det er så mye styr å sette dem på igjen.  :nosmile:

29mm korker og en ekstra kapsel til korktvingen har fungert bra for meg. Har gjenbrukt Kinn sine flasker, i tillegg til vanlige og magnum champagneflasker. Jeg fikk med en ekstra sånn der kopp til Emilytvingen da jeg kjøpte den på Vin&Bar, men bryggselv.no ser ut til å kunne hjelpe også.

Jeg lurer på hvor jeg får tak i kapsler og tvinge til en jeroboamflaske jeg har fått tak i. 3 liter øl på samme flaske kunne vært morsomt/blitt verdens skumleste flaskebombe.

Per Christian

pernod skrev:
29mm korker og en ekstra kapsel til korktvingen har fungert bra for meg. Har gjenbrukt Kinn sine flasker, i tillegg til vanlige og magnum champagneflasker. Jeg fikk med en ekstra sånn der kopp til Emilytvingen da jeg kjøpte den på Vin&Bar, men bryggselv.no ser ut til å kunne hjelpe også.

Jeg lurer på hvor jeg får tak i kapsler og tvinge til en jeroboamflaske jeg har fått tak i. 3 liter øl på samme flaske kunne vært morsomt/blitt verdens skumleste flaskebombe.

Per Christian

Lykke til med den jeroboam-flasken!  ;D Digger konseptet, for øvrig!

Men: får du inn magnum-størrelse flasker på en vanlig håndkorker i bordformat? Såvidt? Uansett er det litt kulere med sjampis-style kork på magnum, synes jeg; det går greit med champagneflasker i 0,75-format men når man har en sånn stor gjør det seg med en annen type kork, optimalt sett.

Den vanlige håndkorkeren fungerer såvidt på både vanlige- og magnumflasker, og så lenge det vanligvis bare er en to-tre champagneflasker av gangen ser jeg ikke så stort behov for å oppgradere.

Får fundere på standard korkeløsning for Mr. Jeroboam, ettersom jeg tror vanlige kapsler kan bli litt trasig.

Per Christian

Jeg har non sånne tilovers.
3 liter med flipkork.
Men de ble dyre med frakt, kr 150,-

Vedlegg

• treliter.JPG
    treliter.JPG
    179,4 KB · Sett: 302
magnumhansen skrev:
3 liter med flipkork.

Niiice!  :skitbra: Hvor bestilte du dem hen? 3 stk. til 150 kroner er forsåvidt en overkommerlig pris, dersom det inkluderer frakt...eller er det du som selger dem? Jeg er i alle fall interessert.

Hei. Bryter litt i tråden. Den linken Pernod har til Brygselv.no og håndkorker: Er det samme skitten som de presterer å ta penger for på Europris eller er det en annen som er til forveksling lik. Jeg har en fra Europris liggende og bruker den bare til å legge under spannene med øl når jeg tapper med hevert. Har en kamerat som bruker den samme fra Europris og flaskekorkene hans er et sørgelig syn. Jeg har en gammel en i stål som jeg ikke vet hvor lenge holder så jeg må snart ha en ny.

Sabeltann

Stian Krog skrev:
magnumhansen skrev:
3 liter med flipkork.

Niiice!  :skitbra: Hvor bestilte du dem hen? 3 stk. til 150 kroner er forsåvidt en overkommerlig pris, dersom det inkluderer frakt...eller er det du som selger dem? Jeg er i alle fall interessert.

Ikke pris på 3 stk .
Hver flaske er på 3 liter.
Må hentes

magnumhansen skrev:
Stian Krog skrev:
magnumhansen skrev:
3 liter med flipkork.

Ikke pris på 3 stk .
Hver flaske er på 3 liter.
Må hentes

OK, 150 pr. stykk altså? Jeg er med likevel, jeg...men det er vanskelig for meg å hente...har du anledning til å sende til Bergen?  :angel:

Tilbake
Topp