Mais spørsmål ift pils

Har satt en pils med rundt 20 prosent mais. Har tabba meg litt ut og glemt å notere dato jeg satt den så nå har den stått mellom 2 og 3 uker. Tenker jeg lar den stå litt til så jeg er sikker den får 3+.

Prøvene smaker ganske bra,men det er ett hint av mais eller lignende i smaken som minner litt om noe som ikke bør være der. Kjøpte en Corona for å sammenligne og den hadde ikke samme smaken.

Lurer på om det kan være dms eller lignende? Vil det kunne minske litt ved videre gjæring og lagring?

Den har fått diacetyl rast men kan være det også? Trenger usmak kurs ja..

Jeg br
Har satt en pils med rundt 20 prosent mais. Har tabba meg litt ut og glemt å notere dato jeg satt den så nå har den stått mellom 2 og 3 uker. Tenker jeg lar den stå litt til så jeg er sikker den får 3+.

Prøvene smaker ganske bra,men det er ett hint av mais eller lignende i smaken som minner litt om noe som ikke bør være der. Kjøpte en Corona for å sammenligne og den hadde ikke samme smaken.

Lurer på om det kan være dms eller lignende? Vil det kunne minske litt ved videre gjæring og lagring?

Den har fått diacetyl rast men kan være det også? Trenger usmak kurs ja..

Jeg brukte maisflak i en cream ale, og fikk en smak jeg ikke likte, og som jeg tror må ha vært fra maisen. Og dessverre, den ble ikke borte.

Det er visst spesielt viktig med mais at den er fersk, og sjøl om min nettopp var innkjøpt, så aner jeg jo ikke hvor lenge den kan ha ligget hos bryggselv. Jeg ser ingen særlig grunn til å bruke mais noe sted, egentlig, så det var nok siste gang.

Jeg brygget en ny cream ale for ikke veldig lenge siden, og brukte sukker i stedet. Det fungerte bedre.

Håper ikke det er samme årsak her da. Uansett så er det såpass lite at jeg tror den blir ok uansett. Neste gang tror jeg at jeg velger uncle bens ris om jeg skal ha noe super leskende, bare for å ha noe å sammenligne med:)

Tilbake
Topp