Måling av IBU, ny metode. Bitterhet er ikke alltid bitterhet.

IPA er det som skiller seg mest ut. Ellers har jeg ganske god kontroll på estimert bitterhet
Jeg skriver bitterhet, opplevd bitterhet. Siden jeg jo egentlig ikke har noen bekreftede tall
 
Ja er vel egentlig opplevd bitterhet, men det er jo den som er viktigst når man skal gjennskape et øl eller få det balansert evt treffe stilen. Har gått gjennom noen noen oppskrifter som ligger i Brewfather for inspirasjon til enkelte brygg. Ser veldig mange bruker Tinseth som IBU mål (inkludert meg selv) og den kom ganske langt vekk fra lab målt bitterhet noe som Mr. Tinseth selv forklarte at ikke var så rart da formelen var lagd for hele humler.
 
Apropos bitterhet:
Pleier dere bruke «Hop freshness calc» i Brewfather for å justere alphasyre ift alder?
Noen erfaringer, oppleves den presis?
IMG_1654.jpeg
Mitt inntrykk er at den overestimerer nedbrytningen …
 
Apropos bitterhet:
Pleier dere bruke «Hop freshness calc» i Brewfather for å justere alphasyre ift alder?
Noen erfaringer, oppleves den presis?
Vis vedlegget 66562
Mitt inntrykk er at den overestimerer nedbrytningen …
Jeg så på den, og synes ikke den var designet spesielt brukervennlig. Så jeg la den rask tilside og gikk tilbake til denne


Den bruker samme metode. Jeg synes den treffer greit. Jeg har inntrykk av at de testene som er tatt på måling av bitterhet viser at de fleste øl har lavere bitterhet enn oppgitt.
 
Tilbake
Topp