Måling av SG - flaske ved siden av gjæringsdunk

Hei.

Satte mitt andre og tredje brygg for 9 dager siden. OG 1.055. Bryggene gjæret bra de første tre - fire dagene, men roet seg etter det. Som seg hør og bør. Når det gjaldt måling av SG så jeg en instruksjonsvideo på YouTube som sa at man burde heverte en viss mengde av vørteren for SG-måling over på en halvlitersflaske og gjennom hele prosessen måle SG derfra slik at man slapp å hente ny væske fra gjæringskaret hele tiden, og dermed minske faren for infeksjon. Flasken skulle stå i samme temp som gjæringskarene og man skulle ha bomull eller tørkepapir i flaskeåpningen slik at det fortsatt var luft, men hindret at det kom faktorer inn i flasken som kan påvirke SG. Mitt spørsmål er om det er noen som har erfaring med dette?

Jeg gjorde som beskrevet over, og SG på begge brygg var på 1.020 ved første måling. SG på porteren har nå sunket til 1.016, men SG på ipaen er fortsatt på 20. Kan jeg forvente at SG på flaskene avviker fra den på gjæringsfatet? Eller er denne metoden sikker å bruke? Har ikke så lyst til å jazze for mye oppi gjæringskaret.

Jeg har ikke prøvd, men jeg ville absolutt ikke stolt på at brygget i flasken hadde samme hastighet på gjæringen som brygget i dunken.

Er vel det jeg også tenkte. Får ta en ny måling fra gjæringsdunken om et par dager og se om det er mye forskjell.

En annen ting jeg lurer på som jeg håper noen kan svare på: ipaen min står og gjærer på en glassballong og har stått i kjelleren (mørkt med jevn temp) i ti dager nå. På lørdag måtte jeg flytte litt på ballongen pga opprydning i boden. Flyttet den veldig forsiktig ca to meter. I går var jeg nede og tittet på den og så noe som minnet om gjærpartikler (og mest sannsynlig var det) som hadde lagt seg langs glassveggen på ballongen som et svært tynt lag. Er dette gjæren som kanskje har virvlet seg opp ved flytting og som bruker litt tid på å legge seg? Disse gjærpartiklene langs siden var der i dag også.

Enkelt og greit: at du har hvirvlet opp litt gjær og bunnfall er ikke farlig. Det som går opp kommer som oftest ned igjen, enten i gjæringskaret eller senere i fat eller flaske.

Tilbake
Topp