Hydrometer stiger sakte i prøverøret.

Før SG måling? Bør prøven fra gjærnigskaret stå noe slik at til eventuelt skumm og bobler har roet seg noe? Hvor lenge skal/bør hydrometeret "flyte" før du leser av SGén?
Ser Hydrometeret begynner stiger sakt oppover etter liten stund.
 
Før SG måling? Bør prøven fra gjærnigskaret stå noe slik at til eventuelt skumm og bobler har roet seg noe? Hvor lenge skal/bør hydrometeret "flyte" før du leser av SGén?
Ser Hydrometeret begynner stiger sakt oppover etter liten stund.
Det fester seg gassbobler på hydrometeret som løfter det. Du kan dunke hydrometeret forsiktig i bunnen av prøveglasset, så løsner de, og du kan så spinne hydrometeret for å få ei måling upåvirka av denne "løfteeffekten". Men målinga vil likevel, så vidt jeg har forstått, være upresis fordi væskas tetthet påvirkes av gassinnholdet. Hvor mye vil vel avhenge av mengden gass, som igjen vil være avhengig av temperaturen. Men gitt at vi måler øl som har stått ei stund rundt 20 grader er det kanskje mulig å gi et noenlunde brukbart tall på avviket gassen forårsaker?

Øl som gjærer kraftig vil vel ha et høyere innhold, også?

Metoden til @Steinar Huneide er helt klart den beste. Steinar; siden du gjør det sånn, kan du ta ei måling før også, sånn at du kan si noe om forskjellen?
 
1.008 etter å ha stått et kvarter.
1.006 etter å tatt turen gjennom tørkepapir.
Takk Steinar - det var omtrent i den størrelsesordenen jeg regna med/frykta at det kunne ligge. Fint at du tok den første målinga først etter et kvarter, der fjerna du ei innvending om mulig feilkilde.

Det er faktisk et såpass stort avvik at vi burde ta det på alvor - altså alle vi som ikke filtrerer ut kullsyra. Et forløp fra 1.050 1til .010 gir 5,25% ABV og en utgjæringsprosent på 79, mens 1.050 til 1.008 gir 5,5% ABV og 83% utgjæring. Vi brygger - og drikker - altså mao. sterkere øl enn vi trur.

Nå fikk jeg målt styrken på ølet mitt et par ganger mens @gustavf kjørte "Vit hva du drikker"-prosjektet, og mener å huske at den faktisk stemte ganske godt med hva jeg hadde kommet fram til sjøl.

En tanke er at kalkulatorene kan kompensere for kullsyreeffekten, men det virker veldig usannsynlig. Trur jeg må dra i gang litt kjøkkenforskning jeg, også.
 
Men dette er vel motsatt av det ts beskriver.
Han skriver stiger (høyere sg) når det står.
Hvorfor, nei spør ikke meg.
-Går ut fra at temperaturen ikke går ned.
 
Tenker at en stund er snakk om sekunder her, i og med det også nevnes at skummet skal legge seg. Temmelig sikkert at kullsyre er årsaken til at hydrometeret til trådstarter hever seg i væsken.
 
Tilbake
Topp